Mainos
Mainos

Pizzasta ravitsevampi ja vähäkalorisempi? Kokeile näitä vinkkejä

Jos pizzaviipaleet ovat herkkuasi, kannattaa ehkä tehdä muutamia muutoksia, jotta suosikkiruoka ei kasvata vyötärön ympärysmittoja kohtuuttomiin lukemiin.

Runsasjuustoinen ja esimerkiksi kinkulla tai pepperonilla kuorrutettu pizza on taatusti yksi suosituimpia herkkuja ympäri maailman.Tuoreimpien tietojen mukaan 40 miljoonaa ihmistä syö pizzaa päivittäin jo pelkästään Yhdysvalloissa. Jos kyseinen ruoka kuuluu sinunkin suosikkeihisi, kokeile tehdä seuraavat muutokset, kun seuraavan kerran teet pizzaa kotona tai käyt pizzeriassa.

1. Lisää oikeita täytteitä

Kun kasaat pizzan päälle runsaasti vihanneksia, et voi mennä täytteiden kanssa pahasti pieleen. Vihannekset sisältävät hyvin vähän kilokaloreita verrattuna lihapitoisiin täytteisiin, kuten makkaraan ja pepperoniin. Jotta saisit pizzastasi mahdollisimman paljon ravintoaineita, valitse täytteiksi ainakin sipulia, tomaattia ja parsakaalia, joista kaikki sisältävät A- ja C-vitamiineja sekä kuitua.

2. Ei paksua pohjaa

Kaikki tavallisesta pizzapohjasta poikkeavat versiot sisältävät luultavasti huimasti kilokaloreita. Jos pizzapohjasi on erityisen paksu tai siinä on juustolla täytetyt reunat, saatat huomaamattasi syödä satoja ylimääräisiä kilokaloreita viipaletta kohden. Jos siis suosikkisi on ohut pohja, olet oikeilla jäljillä. Jokaisessa viipalessa on silloin 50–100 kilokaloria vähemmän kuin normaalipaksuisen pohjan omaavassa pizzassa.

3. Pysyttele mozzarellassa

Mozzarellassa on hieman vähemmän rasvaa – myös tyydyttynyttä rasvaa – kuin muissa juustoissa, joten valitse pizzaasi mieluummin pelkkää mozzarellaa kuin monen eri juuston sekoitusta. Lisäksi mozzarellan kannattaa olla tuoretta, sillä silloin siinä on vähemmän natriumia kuin käsitellyssä, etukäteen raastetussa versiossa. Jos et ole erityisesti juuston ystävä, laita pizzaan juustoa vain vähän tai älä ollenkaan. Näin pizzaviipaleiden sisältämä kilokaloreiden ja natriumin määrä vähenee reilusti.

4. Taputtele öljy pois

Taputtelemalla liian rasvan pizzasta pois saatat hävittää jopa 50 kilokaloria. Jos haluat olla hienovaraisempi esimerkiksi seurassa syödessäsi, anna öljyn valua viipaleesta pois ennen kuin syöt sen.

5. Kokeile täysjyvätaikinaa

Monen pizzaketjun valikoimissa on jo täysjyvätaikinaiset pizzat, joista saa normaalia taikinapohjaa enemmän ravintoaineita ja kuitua ilman, että maku muuttuu kovinkaan paljon. Jos teet pizzaa kotona, osta valmista täysjyvätaikinaa kaupasta tai tee taikina itse täysjyväjauhoista.

6. Älä syö liian myöhään

Moni turvautuu pizzaan yömyöhään juhlista tulleessaan, mutta tässä seuraa vain ongelmia. Nukkumisesta voi ensinnäkin tulla vaikeaa närästyksen tai ruoansulatusongelmien vuoksi. Lisäksi seuraavana päivänä olo on luultavasti turvonnut pizzan sisältämän natriumin vuoksi. Nauti siis pizzasi mieluummin jo juhlissa kuin juhlien jälkimainingeissa.

Näin syntyy pizzapannari:

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme