Mainos
Mainos

Plussa-kortit paljastavat: Tätä herkkua suomalaiset nyt hamstraavat – myynnissä 130 % kasvu

K-Plussa-asiakkaiden ostosdatan avulla kootut kartat paljastavat, mitä suomalaiset nyt ostavat.

Keskon keräämästä ostosdatasta paljastuu, että mango ja chili maistuvat eteläsuomalaisille paremmin kuin pohjoisessa asuville.

Inkivääri sen sijaan maustaa ruoat pääkaupunkiseudun ja Ahvenanmaan lisäksi todennäköisimmin Pohjanmaalla. Myös Lappi nousee inkiväärialueeksi.

Mangon myynti kasvoi 130 %

Mangosta pidetään erityisesti Ahvenanmaalla, Uudellamaalla ja Pohjanmaalla. Asiakasryhmistä mangoa ostavat useimmiten lapsiperheet. Vähiten mangoa on ostoskoreissa Kainuussa, Etelä-Savossa ja Lapissa.

– Mango on erityisesti alkuvuonna ollut suomalaisten mieleen. Mangoa on myyty K-ruokakaupoissa tammi-helmikuun aikana 130 % enemmän kiloissa kuin viime vuonna, kertoo hedelmien ja vihannesten osto- ja myyntijohtaja Kenneth Forsman Keskon päivittäistavarakaupasta.

Kauniin pääsiäisenkeltainen ja makea mango kuuluu usein myös suomalaisten pääsiäispöytiin.

– Pääsiäisen ylivoimaisesti suosituimpia reseptejä vuodesta toiseen on mangojuustokakku, kertoo K-Ruoka-medioiden markkinointijohtaja Teija Nesterinen.

Chiliä suomalaisille

Etnisten ruokien suosion kasvaessa erilaisten chilien käyttö ruoanlaitossa on yleistynyt. Kesäaikaan on saatavilla myös suomalaisia chilejä, joiden viljely lisääntyy vuosi vuodelta. Vuonna 2016 chilin myynti kasvoi 7 prosenttia, kun verrataan vuotta 2015.

Chili päätyy kaupassa todennäköisimmin nuoren parin tai sinkun ostoskoreihin Ahvenanmaalla, Uudellamaalla tai Varsinais-Suomessa. Vähiten chiliä asiakasryhmistä ostavat eläkeläiset. Alueellisesti tarkasteltuna Keski- ja Etelä-Pohjanmaalla ostoskoreissa on vähiten chiliä.

Lähde: Kesko

*** 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme