Mainos
Mainos

Proteiinia vai hiilareita? Tehotreenit täsmätankkaamalla

Kun pahimmat kesähelteet viilenevät, lenkkipolut ja kuntosalit täyttyvät taas kuntoaan kohottavista liikkujista. Jotta treeneistä saadaan paras mahdollinen teho irti, kannattaa kääntää katse lautaselle: riittävä ja kattava ravinto laittaa vipinää lenkkariin.

Mitä ravintoaineita urheilulajissasi tarvitaan?

Kroppa kuluttaa ravintoaineita sen mukaan, millaista liikuntaa harrastetaan. Nopeatempoiset, paljon voimaa vaativat lajit kuluttavat etenkin proteiineja, kun taas pitkäkestoisiin, kestävyyttä vaativiin lajeihin tarvitaan erityisesti hiilihydraatteja. Hiilihydraatteihin panostavien ei kuitenkaan pidä kokonaan unohtaa proteiineja ja päinvastoin.

– Voimapainotteisia lajeja voivat olla vaikkapa kuntosaliharjoittelu ja pikajuoksu, ja kestävyyspainotteisia puolestaan hiihto, uinti, pyöräily ja juoksu. Välimaastoon sijoittuvat esimerkiksi erilaiset palloilulajit, joissa tarvitaan sekä voimaa että kestävyyttä, kertoo liikuntatieteiden maisteri Jarno Lemmelä.

Tarpeelliset ravintoaineet

Tarpeellisten ravintoaineiden puutteesta ei ole seurauksena vain nälkäinen olo, vaan harjoittelun tehottomuus. Proteiinien puute saattaa vähentää lihasmassaa ja hankaloittaa elimistön palautumista, kun taas hiilihydraattien puute vie nopeasti puhdin pois vaikkapa kesken juoksulenkin.

– Hiilihydraatteja tai proteiineja ei kuitenkaan pidä tankata yksipuolisesti muiden ravintoaineiden kustannuksella, vaan kaikkia tarvitaan. Oikeanlaisen ravinnon lisäksi pitää muistaa myös huolehtia nestetasapainosta eli juoda riittävästi. Mahdollisesti joku elektrolyyttipitoinen juoma voi vettä paremmin saada tarvittavan nesteen imeytymään, Lemmelä sanoo.

Urheilijoille on tarjolla monenlaisia urheiluravinnetuotteita juomista patukoihin, ja ne voivat olla kiireisen urheilijan pelastus. Jos tuotevalikoima tuntuu hankalalta, apua voi kysäistä asiantuntijalta, esimerkiksi ravitsemustieteilijältä tai urheiluvalmennukseen perehtyneeltä henkilöltä.

Urheiluravinteissa on samoja ravintoaineita, joita saa myös ruoasta. Niiden määrä ja suhteet vaihtelevat tuotteesta riippuen. Kuten muutkin ravintolisät, myös urheiluravinteet sopivat täydentämään normaalia ruokavaliota tilanteissa, joissa esimerkiksi halutaan optimoida tärkeiden ravintoaineiden riittävä saanti - vaikkapa ennen urheilusuoritusta tai sen jälkeen.

Tavallinen sunnuntailenkkeilijä tai painoa pudottava kuntoilija ei oikeastaan tarvitse urheiluravinteita.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme