Mainos
Mainos

Rankka viikko edessä? Nämä ruoat auttavat sinua keskittymään töissä

Edessä oleva rankka työviikko helpottuu huomattavasti oikeanlaisen syömisen avulla.

Valtava kuppi kahvia voi käynnistää aamun superenergisesti, mutta saat siitä luultavasti lisää vatsanpuruja muutenkin jännittyneessä tilassa olevaan mahaasi.

Yritä syödä aamiaiseksi kahvin sijasta rauhoittavia, mutta keskittymistä parantavia ja energiaa antavia ruokia. Lue alla olevasta listasta, mitkä aamiaisvaihtoehdot antavat parhaan alun stressaavalle viikolle! 

1. Kaurapuuro

Suomalaisen aamiaispöydän klassikko ei ole suotta suitsutettu ruokalaji. Kaurapuuro on vähäkalorinen herkku, jossa on paljon kuitua. Se pitää sinut pitkään kylläisenä, ja kuidut rauhoittavat hermostunutta elimistöäsi. Mausta kaurapuuro lempimarjoillasi, mehukeitolla tai kanelilla. Nämä kaikki ovat terveellisiä, mutta hyvänmakuisia lisukkeita puurolle. 

2. Tumma suklaa

Saattaa tuntua kummalliselta ajatukselta syödä suklaata heti aamusta. Jos aamusi on erityisen kireä ja stressaantunut, tumma suklaa voi olla paikallaan. Se nimittäin voimistaa kehossasi serotoniinin ja endorfiinin tuotantoa, jotka tuovat sinulle hyvän mielen ja auttavat keskittymään paremmin. Vuonna 2013 tehdyn tutkimuksen mukaan joka aamu tummasta suklaasta tehtyä kaakaota nauttivat menestyivät muistitesteissä muita paremmin.

Muista kuitenkin pitää huolta, ettet syö liikaa suklaata: pari palaa silloin tällöin voi olla hyvä idea, mutta suklaan syöminen joka aamu voi johtaa painonnousuun. 

3. Reilu lasillinen vettä

Jokaisen kannattaisi juoda kahvin sijasta aamuisin iso lasillinen vettä. Janoinen ja kuiva keho voi lisätä väsymystä merkittävästi. Energiajuomat ja kahvit ovat diureetteja, joten ne kuivattavat kehoasi entisestään. Kuivuus puolestaan aiheuttaa lamaannusta ja väsymystä. Pidä työpöydälläsi koko ajan vesipulloa, niin muistat juoda riittävästi myös työpäivän aikana! 

4. Mustikkakeitto

Mustikoissa on runsaasti antioksidantteja ja muita hyödyllisiä ravintoaineita. Journal of Agricultural and Food Chemistry -tiedelehti julkaisi vuonna 2010 tutkimuksen, jossa tutkittavat joivat joka päivä kahden kuukauden ajan mustikkamehua. He osoittivat tutkimuksessa huomattavaa kehitystä oppimis- ja muistitesteissä. 

5. Banaanit

Jos sinulle tulee kiire töihin, nappaa mukaasi edes banaani, jonka voit syödä matkalla. Banaaneilla on todettu tutkimuksissa keskittymistä edistävä vaikutus sen runsaan kaliumpitoisuuden ansiosta! Banaaneissa on myös paljon tärkkelystä, joka pitää sinut pitkään kylläisenä.

6. Kananmunat

Keitetty kananmuna on erinomainen aamiaisvaihtoehto kiireisenä aamuna. Voit laittaa munan valmistumaan siksi aikaa kun käyt suihkussa, ja syödä sen nopeasti ennen lähtöäsi. Kananmunat sisältävät runsaasti hyödyllisiä omega 3 -rasvahappoja, jotka tutkitusti parantavat muistia ja pitävät mielesi virkeänä. Kananmunia voi myös keittää etukäteen jääkaappiin odottamaan, sillä ne säilyvät hyvin. Näin vältyt aamukiireeltä!

Lähde: Health.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme