Mainos
Mainos

Raparperi vähentää väsymystä ja muut yllättävät terveysvaikutukset

Raparperista voi nauttia pitkin kesää tuoreena, mutta onneksi niitä on myös helppo säilöä. Tämän kirpakan kasviksen maistelu nimittäin todella kannattaa, sillä se sisältää paljon erilaisia terveysvaikutuksia.

Raparperi maistuu ihanalta vaniljakastikkeen kera, mutta sitä voi hyödyntää myös monella muulla tapaa. Kyseisen vitamiinipommin nautiskelu kannattaa, jos haluaa esimerkiksi vähentää uupumusta tai edistää näön pysymistä normaalina.

C-vitamiini

C-vitamiini auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta sekä lisää muun muassa raudan imeytymistä kehoon.

A-vitamiini

A-vitamiini edistää muun muassa näön ja ihon terveyttä. Se myös ylläpitää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. A-vitamiinin puutosoireita ovat esimerkiksi ihon ja silmien kuivuminen

K-vitamiini

K-vitamiini aktivoi proteiineja, jotka edistävät veren normaalia hyytymistä. K-vitamiinin saanti on myös erittäin hyväksi luustolle.

Kalium

Kaliumilla on suuri osuus verenpaineen säätelyssä ja lihasten toiminnassa. Kaliumin puutosoireita ovat muun muassa lihasheikkous ja sydämen toimintahäiriöt.  

Kalsium

Kalsium on luuston tärkein rakennusaine ja luuston täytyykin saada sitä jatkuvasti tarpeeksi, jotta ne eivät pääse rapistumaan.

Ei sovi kaikille

Kannattaa kuitenkin muistaa, että raparperin sisältämä oksaalihappo voi pahentaa kihtipotilaan tai niveltulehdusta potevan vaivoja. Oksaalihapon takia raparperia ei myöskään sovellu imeväisikäisten ruokavalioon. Raparperin lehdet myös ovat myrkyllisiä, joten niitä ei saa syödä. 

Lue makoisia reseptejä täältä.

Makuja-sivuston Facebook-fanina luet ensimmäisenä keittiömaailman kuumimmat uutiset, saat ruokablogaajien sekä huippukokkien reseptit ja voit osallistua herkullisiin kilpailuihin! 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme