Mainos
Mainos

Raportti: Tästä syystä lapset popsivat entistä enemmän pikaruokaa

Pikaruokaketjut mainostavat nykyään yhä useammin valikoimistaan löytyviä terveellisiä vaihtoehtoja, erityisesti lapsille suunnatussa mainonnassa. Ranskalaiset voi muun muassa vaihtaa pieneen salattiin tai hedelmäpaloihin. Kuinka muutos pikaruokaketjujen mainostamisessa vaikuttaa lasten ateriavalintoihin?

Yale Rudd Center for Food Policy & Obesityn julkaisemasta raportista selviää, kuinka mainonta vaikuttaa lasten valintoihin pikaruokaketjujen ravintoloissa. Pikaruokaketjuihin on tullut enemmän terveellisiä vaihtoehtoja lapsille, mutta Rudd Centerin tutkimus kuitenkin paljastaa lapsien valitsevan silti runsaasti transrasvoja, sokeria ja suolaa sisältäviä annoksia. Samaisesta tutkimuksesta selvisi, että vain 3 prosenttia lasten annoksista sisälsi tarpeeksi ravintoaineita.

Tutkimuksen mukaan lapset eivät valitse terveellisen ja epäterveellisen vaihtoehdon välillä, vaan he valitsevat yleensä molemmat.

Enemmän kuin koskaan pikaruokamainoksia – lapsille!

Pikaruokaketjut pyrkivät lisäämään terveellisiä vaihtoehtoja, mutta etenkin Yhdysvalloissa lapsille suunnattu mainonta aiheuttaa suuren osan tuotteiden valintaan liittyvistä ongelmista.

Tutkimuksesta selvisi, että 6-11-vuotiaat lapset näkivät keskimäärin kolme mainosta päivän aikana. Tästä vanhemmat nuorukaiset näkivät päivittäin jopa viisi pikaruokamainosta. Näiden mainoksien aikana näytettiin myös terveellisiä annosvaihtoehtoja, mutta vain hyvin vähän.

Yhdysvalloissa pikaruokaketjujätit Mc Donald's ja Burger King ovat vähentäneet lapsille suunnattua mainontaa aamupiirrettyjen aikana. Tämä ei kuitenkaan estä lapsia näkemästä aikuisille suunnattuja mainoksia muihin katseluaikoihin.

– Suuri osa mainoksista mainostaa epäterveellisiä, normaaliin menuun kuuluvia tuotteita. Tällainen mainonta vaikuttaa lapsiin aikuisia enemmän. Tämä taas tekee vanhemmille entistä vaikeammaksi kasvattaa terveellisiä elämäntapoja noudattavia lapsia, tutkimuksessa mukana oleva Jennifer Harris kertoo sivuillaan.

Muutoksia tarvitaan

Noin 17 prosenttia nuorisosta ovat ylipainoisia. Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana määrä on kolminkertaistunut.

Yale Rudd Center for Food Policy and Obesityn tutkijat toivovat, että lapset saisivat ravintoloiden annoksista tarpeeksi ravintoaineita. Asiantuntioiden säädöksien mukaan vain yksi prosentti annoksista sisältää riittävästi ravintoaineita. Toinen toive on, että terveelliset makuvaihtoehdot tulisivat lapsille automaattisesti, eikä vain erillisestä pyynnöstä. Pikaruokaketjujen tulisi lisätä terveellisten vaihtoehtojen näkyvyyttä mainonnassaan.

(MTV)

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot