Mainos
Mainos

Ravintoasiantuntija neuvoo: Syö itsesi älykkääksi

Poimi ravintoasiantuntijan vinkit ruokiin, jotka antavat tilaa ajatuksille ja pitävät sinut virkeänä koko työpäivän ajan.

Radisson Blu -hotelliketjun ideoiman Brain Food -konseptin tarkoituksena on nauttia ruokaa, joka tarjoaa mahdollisimman paljon laadukkaita raaka-aineita aivotoiminnalle. Brain Food kehitettiin alun perin työ- ja kokousmatkailijoiden jaksamista silmällä pitäen, mutta jokainen voi poimia konseptista vinkkejä oman aivotoiminnan ylläpitämiseen.

Mitä tarkoittaa brain food?

Brain food, aivotoimintaa kehittävä ruokavalio, lupaa parantaa työtehoa ja nostaa mielialaa. Suomessa konseptia on ollut kehittämässä ja toteuttamassa ravintoasiantuntija Patrik Borg

– On positiivista, että halutaan kiinnittää kokonaisvaltaisesti huomiota asioihin jotka ovat oikeasti tärkeitä, Borg kertoo. 

Brain food -periaatteen avainasemassa on hyvä maku, terveellisyys ja ravitsevuus. Verensokeri pyritään pitämään tasaisena koko päivän. Nälkä ei saa kasvaa liian kovaksi aterioiden välillä. Borg muistuttaa myös juomaan riittävästi ja syömään rauhallisesti.

– Tärkein asia on, että ruokaa on riittävästi ja se on hyvän makuista. Muuten tulee vihaiseksi, toteaa Borg. 

Hotelliketjussa ruokalistat suunnitellaan aina paikallisen ruokakulttuurin mukaisiksi, eri kaupunkien omat ruokaperinteet huomioon ottaen.

– On totta, etää Oulussa syödään eri ruokia kuin Helsingissä. Kokit ovat tehneet paljon työtä uusien reseptien kehittämiseen, Borg kertoo. 

Borg kiersi ympäri Suomea tarkistaen, että ruokalistat toteutuivat sellaisiksi kuin suunniteltiin. Brain Food -konseptissa halutaan tarjota pääasiassa tuoreita, lähellä tuotettuja raaka-aineita. Periaatteena on tarjota puhdasta, mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa. 

Lisää päivääsi kuusi aivoille hyvää ruoka-ainetta: 

Pähkinät, pellavansiemenet ja rasvainen kala. Omega 3 –rasvahapot suojelevat aivoja vanhenemista vastaan.

Täysjyvätuotteet. Foolihappo, tiamiini, B6- ja B12 –vitamiinit parantavat muistia.

Marjat. Antioksidantit lisäävät vastustuskykyä ja suojaavat aivoja muistisairauksilta.

Kananmuna. Sisältää asetyylikoliinia, joka on tärkeä hermoston välittäjäaine. Se parantaa keskittymistä ja oppimiskykyä.

Avokado. Sisältää E-vitamiinia, joka suojaa aivosoluja ja edistää verenkiertoa.

Oliiviöljy. Tyydyttymättömät rasvat lisäävät veren liikkuvuutta aivoissa ja pienentävät aivohalvausriskiä.  


LUE LISÄÄ:


Laura Matilainen, laura.matilainen(a)mtv.fi


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme