Mainos
Mainos

Ravintolat arvioivat asiakkaitaan salaisin viestein: "Lempinimiä, joita asiakkaat eivät saa kuulla"

Ravintoloiden henkilökunta käy viestien avulla keskustelua asiakkaistaan – usein hyvässä tarkoituksessa, mutta toisinaan myös huumorimielessä.

Keittiömestari Hans Välimäki joutui vastikään suomalaisravintolassa kiusalliseen tilanteeseen, kun tarjoilijan ravintolan henkilökunnalle tarkoittama Välimäkeä koskeva viesti päätyi epähuomiossa Välimäen kuittiin. Suomalaiset arvostetut keittiömestarit myöntävät, ettei ole epätavallista, että ravintolat arvioivat asiakkaitaan viestein.

Viestittely on yleinen ilmiö

Honkongissa skandinaavista ruokaa tarjoavaa ravintola Findsia pitävä suomalainen keittiömestari Jaakko Sorsa kertoo, että viestittelyä harrastetaan sekä Suomessa että ulkomailla aktiivisesti. Viestittelyn pohjimmaisena tarkoituksena on kuitenkin asiakkaiden palveleminen.

– Ihmisten merkkailu on todella tärkeää, sillä ravintolan pitää tuntea asiakkaansa, Sorsa kertoo.

Kuten Välimäenkin tapauksessa, ei ole kuitenkaan suinkaan epätavallista, että huumorilla on osansa henkilökunnan viesteissä.

– Henkilökunnalla saattaa olla asiakkaille lempinimiä, joita asiakkaat eivät saa kuulla, Sorsa myöntää.

– Se on kuitenkin paljon turvallisempaa, kun viestit ja hauskuutukset on kirjoitettu ihan käsin, niin sitten ei ole sellaista vaaraa, että käy niin kuin Hansin tapauksessa kävi, Sorsa hymyilee.

Myös ravintola Chef & Sommelierin keittiömestari Sasu Laukkonen myöntää, että tapa on tuttu. Chef & Sommelierin tilat ovat kuitenkin niin pienet, että kommunikointia ei käydä viestein.

– Kai sitä kuitenkin tehdään jonkin verran. Aika vaarallista se on, Laukkonen toteaa.

Ketkä nousevat puheenaiheeksi?

Sorsa kertoo, että viestittely salin asiakastilanteesta voi jatkua koko illan. Sorsa pitää erityisen tärkeänä sekä kanta-asiakkaiden että uusien asiakkaiden tunnistamista – ja tällaisia tietoja vaihdetaan henkilökunnan välillä aktiivisesti viestein.

Usein viestejä vaihdetaan kuitenkin myös omaksi iloksi. Kauniit naisasiakkaat ovat ravintoloiden kestopuheenaihe, josta vaihdetaan aina viesti jos toinenkin.

– Jos asiakkaina on poikkeuksellisen kauniita naisia, niin totta kai heistä keskustellaan, Sorsa toteaa.

– En usko, että on olemassa ravintolaa, jossa sitä ei tapahtuisi, Laukkonen hymyilee.

Hongkongissa työskentelevä Sorsa pyrkii ottamaan ravintolassaan erityisen lämpimästi vastaan suomalaiset asiakkaansa – ja toivookin saavansa suomalaisista asiakkaista tiedon vaikkapa viestien muodossa.

– Merkkaamme kaikki suomalaiset! Pidän huolta siitä, että menen varmasti tervehtimään kaikkia suomalaisia, Sorsa toteaa.

Heli Kuitunen, heli.kuitunen(at)mtv.fi

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme