Mainos
Mainos

Ravitsemusterapeutti paljastaa 11 hyvää valintaa – syö näin kesällä ja laihdu jopa kilo viikossa

Asiantuntijan mukaan kesä on erinomaista aikaa pudottaa kiloja. Pienillä valinnoilla voit saavuttaa tavoitteen nopeammin kuin uskalsit toivoakaan. 

Video: Ceaser-salaatti sopii kesäisen päivän lounasruoaksi.

Vaikka kesää pidetään nauttimisen ja herkkujen kulta-aikana, ruotsalaisen ravitsemusterapeutti Fredrik Paulúnin mukaan kesä on samalla myös oiva tilaisuus laihduttaa. Miehen mukaan olosuhteet tähän ovat kesällä erittäin suotuisat.

– D-vitamiini ja auringonvalo nopeuttavat rasvan palamista samalla, kun lämpö säätelee ruokahalua, Paulún kertoo Expressen-sivustolle.

Tämän lisäksi kesäisin ihmiset ovat vähemmän stressaantuneita, nukkuvat paremmin ja ovat enemmän ulkona. Kaiken keskiössä on kuitenkin oikeiden ruokavalintojen tekeminen.

– Valitse sesongissa olevia tuotteita, tuoreita marjoja ja vihanneksia, jotka ovat parhaimmillaan juuri nyt.

– Kesä on täydellistä aikaa syödä paljon salaatteja, mies toteaa. 

Grillaamista ei laihduttajan tarvitse unohtaa, sillä asiantuntijan mukaan monet grilliruoat, kuten broileri, ovat oikein hyviä proteiininlähteitä. Nauttimalla vähärasvaista lihaa salaatin ja grillattujen kasvisten kanssa tulet kylläiseksi vähällä energiamäärällä.

11 parempaa valintaa keveisiin kesäpäiviin

Alle on listattu ravitsemusterapeutin suositukset, joilla pystyt nauttimaan kesästä täysin rinnoin ilman turhia kaloreita. 

Herkut:

Karkit: vaihda tuoreisiin marjoihin

Jäätelö: vaihda jäähdytettyyn vesimeloniin, banaaniin tai kotitekoiseen sorbettiin

Sipsit: vaihda kasviksiin ja dippiin tai pieneen määrään pähkinöitä

Leivonnaiset: syö kananmuna tai puolikas avokado, ehkä olet vain nälkäinen

Jälkiruoat: vaihda tuoreisiin marjoihin jogurtilla ja hunajalla höystettynä 

Juomat:

Virvoitusjuomat: vaihda kotitekoiseen jääteehen tai sitruunalla ja yrteillä maustettuun veteen 

Viini ja olut: valitse näistä vaihtoehdoista kuiva valkoviini

Ruoat:

Valmisruoka: vaihda kotitekoisiin eväisiin niin voit varmistaa, mitä ja kuinka paljon oikein syöt

Makkara: vaihda vähärasvaisempiin proteiininlähteisiin, kuten broileriin, kalaan ja naudanlihaan

Valmismarinadi: sitruunasta ja yrteistä valmistuvalla kotitekoisella marinadilla saat makua ilman kaloreita

Ranskanperunat: vaihda grillikasviksiin tai salaatteihin

Aamupala:

Murot ja maustettu jogurtti: vaihda maustamattomaan jogurttiin, jossa on kookoshiutaleita ja pähkinöitä

Sämpylä: vaihda juustolla ja kasviksilla päällystettyyn näkkileipään 

Lähde: Expressen 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme