Mainos
Mainos

Ravitsemusterapeutti puolustaa eineksiä: Nämä ovat terveellisimmät vaihtoehdot

Makuja.fi otti selvää, millaisia pakasteita, valmiita tai puolivalmiita tuotteita ruokakaupasta kannattaa valita, jos haluaa kiireessäkin syödä mahdollisimman terveellisesti.

Suolapitoisuuden ja lisäaineiden vuoksi ajoittain kyseenalaistetut einekset voivat olla myös terveellisten ruokien raaka-aineita, kun sopivien tuotteiden valintaan panostaa. Laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen huomauttaa, että einesten, pakasteiden ja puolivalmisteiden joukosta voi tehdä myös terveellisiä valintoja.

Pakastevihanneksia ei kannata vähätellä

Pienempienkin ruokakauppojen pakastealtaista löytyy usein terveellisiä vaihtoehtoja, jotka on erityisen helppo ja nopea jalostaa terveelliseksi arkiruoaksi. Partanen suosittelee pakastealtaiden tuotteista etenkin maustamattomia vihanneksia.

– Esimerkiksi pakastevihanneksia kannattaa hyödyntää. Siellä on ihan suolaamattomia ja maustamattomia versioita. Ihmiset ajattelevat niistäkin, että ne ovat valmistuotteita, vaikka ne on vaan pilkottu valmiiksi, Partanen toteaa.

Pakastevihannekset sopivat erityisen hyvin myös pienien kotitalouksien käyttöön, sillä niitä on helppo ottaa kerralla vain vaikkapa yhdelle hengelle tarkoitettu annos käyttöön. Pakastevihannekset myös säilyvät pakkasessa pitkään, jopa puoli vuotta.

Kiinnitä huomiota pakastevihannesten suolamäärään

Viime vuosina pakastealtaisiin on ilmestynyt useita erilaisia vihannessekoituksia eri makuihin. Grillivihannesten ja uunijuuresten kohdalla ravitsemusterapeutti kehottaa kiinnittämään huomiota suolapitoisuuteen.

– Suola on oikeastaan ainoa asia niissä, jota minä katson vähän pahalla, Partanen toteaa.

– Jos haluaa olla terveysterroristi, niin voi laittaa maustamattomia ja maustettuja vihanneksia sekaisin, niin suolapitoisuus laskee, Partanen vinkkaa.

Valmiskeittojen joukossa on terveellisiä vaihtoehtoja

Asiantuntijalla itsellään on silloin tällöin kiireen varalle kotona odottamassa valmiskeittoja. Partanen puhuu valmiskeittovalikoimien puolesta etenkin siksi, että niistä löytyy paljon kasviksia, joiden tulisi perinteisen lautasmallin mukaisesti täyttää puolet lautasesta.

– Jos pakkasessa ei satu olemaan mitään valmiiksi itsetehtyä, niin käytän kasvissosekeittoja, Partanen kertoo.

Kalapuikot eivät ole huono valinta

Klassisia kalapuikkoja on usein pakastealtaissa useampaa laatua, joihin Partanen kehottaa tutustumaan. Lohesta valmistetut kalapuikot sisältävät paljon hyviä rasvahappoja, ja siksi Partanen suositteleekin niitä hätävararuoaksi. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että lohikalapuikkojen kanssa tarjoilee suositellun lautasmallin mukaisesti vihanneksia.

– Lohikalapuikot ovat mielestäni yksi hyvä hätävara, jota voi olla pakkasessa. Siitä saa ainakin yhden helpon kala-aterian viikossa. Tuotteessa on sydänmerkkikin, eli siinä on suolan määrä kohdillaan, Partanen vinkkaa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme