Mainos
Mainos

Runsaasti vitamiineja ja kuitua – tiesitkö, että kiivi kannattaisi syödä kuorineen?

Luotaantyöntävistä karvoista huolimatta kiivin kuori on täynnä vitamiineja ja ravintoaineita, jotka kannattaa poisheittämisen sijaan pistellä parempiin suihin. 

Video: Kiiviä voi lisättä vaikkapa tämän inkiväärillä maustetun smoothien joukkoon.

Punaista ja kiiltävää omenaa puraisee mielellään, mutta mitä tulee kiiviin, moni syö tämän hedelmän mieluiten kuorittuna.

Epämiellyttävästä suutuntumasta huolimatta kiivi kannattaisi asiantuntijan mukaan syödä kuorineen päivineen. Kuori sisältää nimittäin runsaasti elimistölle tärkeitä ravintoaineita, jotka auttavat muun muassa vahvistaaan vastustuskykyäsi.

Tästä tiedosta on taatusti hyötyä nyt, kun syysflunssakausi tekee kovaa vauhtia tuloaan. 

Muuttaa smoothiesi hetkessä terveyspommiksi

Women's Health Mag -sivuston haastatteleman ravitsemusterapeutti Maggie Moonin mukaan syömällä kiivin kuorineen päivineen saat jopa puolet enemmän kuitua, kuin pelkkää hedelmälihaa popsimalla.

Syötävä kuori sisältää kuidun lisäksi runsaasti myös punaisten verisolujen lisääntymisen ja ruoansulatuskanavan hyvinvoinnin kannalta tärkeää roolia näyttelevää foolihappoa. Ei kannata myöskään unohtaa A-, C- ja E-vitamiineja, jotka auttavat muun muassa vahvistamaan vastustuskykyäsi.

Kiivin kuori sisältää myös kaliumia, joka auttaa niin hormonien kuin verenpaineen säätelyssä.

– Jos etsit helpommin syötäviä kiivejä, etsi väriltään kultaisen tai keltaisen värisiä yksilöitä. Näissä on pehmeämpi ja ohuempi kuori, joka on helpompi syödä, Moon neuvoo.

Jos kiivin kuoren syöminen tuottaa edelleen ongelmia, helpoin saada ravintoaineet talteen, on pyöräyttää kiivi lempiraaka-aineidesi kanssa herkulliseksi smoothieksi.    

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme