Mainos
Mainos

Ruoat, joissa on enemmän rautaa kuin punaisessa lihassa – syöthän näitä?

Punainen liha on erinomainen raudanlähde, mutta rautaa saa muualtakin kuin lihasta. Women’s Health listasi ruokia, jotka sisältävät rautaa jopa enemmän kuin punainen liha.

1. Valkoiset pavut

Desilitra valkoisia papuja tarjoaa Women'n Healthin mukaan jo lähes neljä milligrammaa rautaa. Rautapitoisuutensa takia ne ovat oiva kasviproteiinivaihtoehto.

Pavut voivat auttaa laskemaan kolesterolia ja tasaamaan verensokeria, minkä lisäksi ne sisältävät runsaasti kuitua. Jos vielä puristat sitruunaa papujen päälle, tehostat raudan imeytymistä entisestään.

2. Tofu

Desi tofua sisältää rautaa noin kolme milligrammaa, eli hieman enemmän kuin normaali annos lihaa, joten tofua kannattaa suosia, jos esimerkiksi haluaa vähentää lihankäyttöään.

3. Pinaatti

Desilitra pinaattia sisältää noin kolme grammaa rautaa, eikä siinä kaikki. Raudan lisäksi pinaatissa on lähes 20 erilaista vitamiinia ja mineraalia. Pinaattia voit lisätä esimerkiksi salaatteihin.

4. Chia-siemenet

Chia-siemeniä on hehkutettu paljon niiden sisältämien omega-3-rasvahappojen takia. Siemeniä kannattaa syödä kuitenkin myös niiden rautapitoisuuden vuoksi. 30 grammaa siemeniä sisältää kaksi milligrammaa rautaa sekä reilusti ruoansulatukselle hyvää tekevää kuitua.

5. Kaakaonibsit ja kaakaojauhe

Kyllä vain. Raudantarvetta voi täyttää myös herkuttelemalla kaakaolla. 90 grammaa kaakaonibsejä sisältää jopa seitsemän milligrammaa rautaa, joten herkuttelu silloin tällöin ei ole välttämättä lainkaan hassumpi idea. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme