Mainos
Mainos

Ruokabloggari kritisoi legendaarista suomalaiskauppaa: ”Valikoima ei riitä, palvelu ei riitä, sijainti ei riitä”

Sivumaku-bloggari pohtii tuoreessa blogikirjoituksessaan ruokakauppoihin liittyviä ongelmia ja sitä, millä keinoilla paikoilleen jämähtäneet ruokakaupat voisivat päivittää itsensä 2010-luvulle. 

Tampereella asuva Sivumaku-bloggari Jani Kinnunen paljastaa olevansa ahkera ruokakaupassakävijä, joka huolellisen suunnittelun sijaan haluaa mieluummin valita ruokakorinsa sisällön mielitekojen ja käytettävissä olevan ajan mukaan.

Raaka-ainenörtiksikin itseään luonnehtivan Kinnusen mukaan legendaarinen ruokakauppa Stockmannin Herkku on viime vuosina menettänyt taikansa kauppana, josta saa kaiken yhdellä käynnillä.

– Valikoima ei riitä. Palvelu ei riitä. Sijainti ei riitä. Ajat sitten puhuttiin asiakkaalle annettavasta ”something extrasta”. Stockmann unohti sen, Kinnunen kirjoittaa blogissaan.

Ruokakaupassa ei Kinnusen mukaan ole tehty mitään asiakkaille näkyvää luovaa ratkaisua hänen elinaikanaan. 

– Lisääntynyt valikoima ei ole luovaa. En laske myöskään itsepalvelukassoja sellaiseksi, Kinnunen toteaa.

Lidl on tuonut erikoisuudet koko kansan tuotteiksi

Toisin kuin paikoilleen jämähtänyt Herkku, alhaisilla hinnoilla suomalaisten suosioon päässyt Lidl on Kinnusen mukaan auttanut suomalaista ruokakulttuuria kehittymään. Kun hieman erikoisempi tuote on Lidlin hyllyllä, se muuttuu koko kansan tuotteeksi.

– Lidl on siksi parasta, mitä suomalaiselle ruokakaupalle on tapahtunut, Kinnunen toteaa.

Ratkaisuksi Herkun ongelmiin Kinnunen tarjoaa vinkkejä, joilla tunnettu ruokakauppa voisi nostaa itsensä jälleen arvoonsa. Yksi näistä neuvoista on päivittäminen. Kinnunen ehdottaa, että ruokakauppa voisi päivittää ruokakauppansa pian 2010-luvulle, eletäänhän kohta jo seuraavaa vuosikymmentä.

– Tehkää kalatiskin viereen osteribaari. Pari osteria ja lasi skumppaa kympillä, samppanjalla 15 euroa. Jos ei toimi, kokeilkaa tapasbaaria. Jos vaatii liikaa kokkausta, tehkää antipastobaari. Pieni huilikeidas keskellä kauppakäyntiä, luksusta palvelunumeron odotteluun. Kokeilukulttuuri kehiin!

– Nyt on lähihistorian paras tilaisuus uudistaa markkinaa. Älkää mokatko sitä, Kinnunen lisää.

Lue Sivumaku-blogista, millä muilla luovilla keinoilla Kinnunen parantaisi ruokakauppojen tulevaisuudennäkymiä.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme