Mainos
Mainos

Ruokabuumi, joka sekoitti Suomen: Hittituote kymmenkertaisti suomalaisyrityksen liikevaihdon

Kasvisruokabuumi näkyy nyt toden teolla kuluttajien valinnoissa. Suomalaiset kasvisruokainnovaatiot ovatkin kasvattaneet hurjasti myyntiä vuoden aikana.

Nyhtökaura, Härkis, Mifu − kasvisruokamarkkinoilla kuhisi vuonna 2016, kun suomalaiskauppojen hyllyille pulpahti uutuusinnovaatioita toisen perään.Niiden menekki yllätti monet valmistajat ja kuluttajat jonottivat tuotteita kieli pitkällä. Kasvisruokainnovaatioiden suosio näkyi myös suomalaisyhtiöiden liikevaihdossa.

Kasvisruokabuumista kertoo myös se, että vuoden 2016 googlatuin ruokasana oli suomalaisinnovaatio nyhtökaura. Myös muut kasvisruokiin liittyvät haut olivat erityisen suosittuja Googlen tilastojen mukaan.

– Kasvisruokaan liittyvät haut ovat kaksinkertaistuneet vuoden aikana Suomessa, Googlen analyytikko Jaakko Pihlaja toteaa.

– Nyhtökaura, Härkis ja muut puheenaiheet näkyvät suomalaisten tekemissä hauissa, asiantuntija jatkaa.

Härkiksen myynti ylitti odotukset

Härkäpapuosaaja Verso Foodin liikevaihto nousi vuonna 2016 kahteen miljoonaan euroon ja yhtiö odottaa myös kuluvalta vuodelta rivakkaa kasvua. Yhtiön elokuussa lanseeraama Härkis on saanut kuluttajilta erittäin myönteisen vastaanoton. Härkiksen menekki on ylittänyt yhtiön odotukset.

− Härkis on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten lautasilla, ja sen kulutus on edelleen kasvusuunnassa. Suuresta kysynnästä huolimatta olemme onnistuneet takaamaan toimitukset, Verso Food Oy:n toimitusjohtaja Tarja Ollila sanoo.

Härkis on tukenut myös Verso Foodin muiden tuotteiden kysyntää. Esimerkiksi yhtiön granoloiden ja härkäpapurouheseoksen menekki viisinkertaistui syksyn aikana.

− Härkis teki härkäpavun ravitsemukselliset ominaisuudet suomalaisille tutuksi. Olemme saaneet aikaan suoranaisen härkäpapubuumin, Ollila toteaa.

Verso Food työllistää tällä hetkellä viisi ihmistä.

− Pyrimme pitämään organisaation jatkossakin pienenä. Liikeideaamme kuuluu, että tuotantomme on ulkoistettu alansa parhaille osaajille, ja me vastaamme itse vain tuotekehityksestä, myynnistä ja markkinoinnista, Ollila sanoo.

Lähteet: Verso Food, Google

***

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme