Mainos
Mainos

Ruotsalaistutkimus väittää: Tällaiset ruoat kerryttävät vatsarasvaa

Uppsalan yliopiston tutkimuksen mukaan valitsemalla oikeanlaista rasvaa sisältäviä ruokia, vatsarasva voi pysyä poissa.

Jos haluat omata litteämmän vatsan, kannattaa lautaselle laittaa esimerkiksi lohta ja saksanpähkinöitä. Välteltävien ruokien listalla puolestaan ovat tyydyttyneitä rasvoja sisältävät roskaruoat, leivonnaiset, juustot ja rasvaiset lihat. Näin ainakin väittää tuore tutkimus.

Ruotsalaistutkijat nimittäin havaitsivat, että ne ihmiset, jotka syövät paljon monityydyttymättömiä rasvoja, kasvattavat enemmän lihaksiaan – ja vähemmän rasvakerrostaan – kuin ne ihmiset, jotka syövät paljon tyydyttyneitä rasvoja.

Esimerkiksi lohesta ja pähkinöistä saatavia monityydyttymättömiä rasvoja pääosin syövät ihmiset varastoivat vähemmän rasvaa vyötärönsä ja sisäelimiensä ympärille.

Kyseessä oli ensimmäinen ihmisillä suoritettu tutkimus, joka osoitti, että ruoan rasvakoostumus vaikuttaa siihen, mihin osaan kehoa rasva varastoituu. Aiemmin on kyllä huomattu eri rasvojen vaikuttavan veren kolesterolitasoihin ja riskiin sairastua sydänsairauksiin.

Mihin rasva varastoituu?

Uppsalan yliopiston tutkimukseen osallistui 39 nuorta, normaalipainoista aikuista. He söivät 750 ylimääräistä kilokaloria päivässä seitsemän viikon ajan. Tutkimuksen tarkoitus oli, että osallistujat lihovat kolme prosenttia aloituspainostaan.

Puolet osallistujista sai kuitenkin ylimääräiset kilokalorinsa auringonkukkaöljyn monityydyttymättömistä rasvoista. Toinen puoli osallistujista sai kilokalorit palmuöljyn tyydyttyneistä rasvoista. Molemmat ruokavaliot sisälsivät muutoin saman verran sokeria, hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiineja – ainoa ero oli rasvojen laadussa.

Osallistujien paino nousi suunnilleen saman verran, mutta tyydyttyneitä rasvoja syöneillä rasva varastoitui maksan ja vatsan ympärille. Varastoituneen rasvan kokonaismäärä oli myös suurempi tyydyttynyttä rasvaa syöneillä. Lisäksi tämän ryhmän lihasmassa kasvoi kolme kertaa huonommin kuin monityydyttymättömän rasvan ryhmällä.

Tutkijat uskovat tuloksien osoittavan, että monityydyttymätöntä rasvaa syövillä on pienempi riski sairastua sydänsairauksiin tai diabetekseen. Sisäelimien ympärille varastoituva rasva puolestaan nostaa riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin.

Tyydyttynyttä rasvaa on muun muassa voissa, kakuissa, kekseissä ja juustossa. Monityydyttymätöntä rasvaa puolestaan löytyy esimerkiksi kaloista, pähkinöistä, siemenistä ja oliiviöljystä.

Kokeile vaikka tätä herkullista lohitäytteisten silakkapihvien reseptiä:


(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Daily Mail

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme