Mainos
Mainos

Säästä rahaa: Lisää nämä pitkäkestoiset terveyspommit ruokavalioosi

Mikään ei ole niin rasittavaa kuin huomata, että osa raaka-aineista on ennättänyt mennä jääkaapissa pahaksi. Muutamat kasvikset ovat kuitenkin niin pitkäkestoisia, että niiden säilyvyydestä ei tarvitse sen kummemmin välittää.

Lisää nämä pitkäkestoiset terveyspommit ruokavalioosi ja tuskin tulet huomaamaan niiden menneen pahaksi ennen käyttöä.

Kaali

Kaali pysyy syötävä hyvinkin kauan. Sen säilyvyyttä lisää myös se, jos käärit sen aina käytön jälkeen muovikelmuun. Kaali sopii hyvin esimerkiksi salaattien joukkoon tehden niistä rapeita ja raikkaita. Valkokaali sisältää paljon C-vitamiinia, mutta sen pienempi kokoinen sukulaisensa punakaali sisältää sitä vielä enemmän. Valko- tai punakaalia ei kuitenkaan kannata säilyttää runsaasti etyleeniä tuottavien kasvisten vieressä.

Selleri

Sellerin säilyvyyttä voi pidentää, jos leikkaa ensiksi sellerin päät pois ja laittaa sitten loput veteen säilymään. Selleri sopii hyvin dipattavaksi erilaisten maustettujen kermaviilien kanssa. Selleri tuo potkua myös esimerkiksi salaatteihin.

Retiisi  

Retiisi säilyy kauan ja sitä voi hyödyntää muun muassa salaattien ja voileipäkakkujen valmistamisessa. Retiisi tulee säilyttää jääkaapissa, mutta kannattaa kuitenkin muistaa poistaa naatti ennen säilytystä. Naattien kautta retiiseistä poistuu nimittäin runsaasti kosteutta.

Bataatti

Bataattia käytetään ruoanvalmistuksessa lähestulkoon samalla tavalla kuin perunaa. Niissä on paljon muun muassa B-vitamiinia ja beetakaroteenia. Bataattia ei saa säilyttää alle +10 asteessa. Parhaan säilyvyyden takaamiseksi se kannattaa säilyttää +12-+16 asteessa.

Omena

Omena kannattaa säilyttää viileässä, jos haluaa nauttia sen makoisesta mausta pitkään. Täytyy myös muistaa, että omena tuottaa paljon etyleeniä, joka nopeuttaa hedelmien kypsymistä. Pidä se siis loitolla sellaisista kasviksista, jotka kärsivät etyleenistä.

Punajuuri

Punajuuri on monikäyttöinen ja pitkäkestoinen kasvi, joka kannattaa säilyttää viileässä. Punajuuresta täytyy kuitenkin muistaa se, että se sisältää nitraatteja. Tästä syystä se ei sovellu aivan pienten lasten ravinnoksi.

Porkkana

Porkkanaan voi aina luottaa! Tämä terveyspommi löytyy harvoin jääkaapista pahaksi menneenä. Säilytä porkkana kylmässä +2–+5 asteessa ja kaukana etyleeniä sisältävistä kasviksista, niin se säilyy entistä kauemmin.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme