Mainos
Mainos

Saatko liian vähän kuitua? Nämä merkit kertovat

Riittävä kuidunsaanti auttaa pitämään painon kurissa ja vatsan hyvinvoivana. Monilla kuidun määrä jää kuitenkin suosituksia pienemmäksi.

Liian vähäinen kuidunsaanti voi näkyä eri tavoilla. Nämä merkit kertovat, että sinun olisi hyvä lisätä kuidun määrää ruokavaliossasi.

Korkea kolesteroli

Kolesteroli ja kuitu linkittyvät toisiinsa, ja tutkimusten mukaan kuitu auttaa alentamaan veren kolesterolipitoisuutta. Kolesteroli sitoutuu kuituun, kulkee sen mukana elimistön läpi ja poistuu. Jos elimistö ei saa riittävästi kuitua, kolesterolilla ei yksinkertaisesti ole tilaisuutta poistua kehosta.

Olet nälkäinen tunnin päästä syömisestä

Kuitu sulaa elimistössä hitaasti ja pitää sinut siksi kylläisenä pitkään. Jos siis olet nälkäinen jo tunnin kuluttua syömisestä, kertoo se luultavasti liian vähästä kuidunsaannista.

Proteiinipitoinen ruoka on kovassa huudossa, mutta vaikka söisit aamupalaksi kananmunia, on joukkoon hyvä lisätä myös jotain kuitupitoista. Syö esimerkiksi pala ruisleipää kananmunien kaveriksi, niin nälkä pysyy paremmin poissa.

Kärsit ummetuksesta

Ummetus on vähäisen kuidunsaannin äärimmäisin merkki. Kuidun puutteesta voi kertoa myös, jos vessakäyntien välit pitenevät kahden päivän mittaisiksi tai jopa sitä harvemmiksi.  

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme