Mainos
Mainos

Salaatinkastikkeeksi vai paistamiseen? Valitse öljy käyttötarkoituksen mukaan

Erilaisten öljyjen avulla teet ruoasta helposti herkullista. Valitse sopiva öljy ruoanlaittoon, leivontaan ja maustamiseen.

Olet varmasti kuullut, että oliiviöljy on terveellisten rasvahappojen lähde, joka soveltuu monenlaiseen ruoanlaittoon. On olemassa kuitenkin lukematon määrä muita hyviä öljyvaihtoehtoja. Valitse paras öljy eri tilanteisiin.

Paistamiseen: rypsiöljy

Rypsiöljy sisältää puolet vähemmän tyydyttynyttä rasvaa oliiviöljyyn verrattuna. Se sisältää myös kymmenen kertaa enemmän omega-3-rasvahappoja ja puolet enemmän E-vitamiinia. Rypsiöljy on yksi terveellisimmistä öljyistä.

Rypsiöljy kestää hyvin korkeitakin lämpötiloja, joten se sopii erinomaisesti paistamiseen. Kylmäpuristetun rypsiöljyn ravintoaineet säilyvät parhaiten, kun sitä säilytetään viileässä. Rypsiöljy on maultaan mietoa. 

Wokkeihin: kookosöljy

Kookosöljy valmistetaan kookoksen valkoisesta hedelmälihasta. Kookosöljy jähmettyy huoneenlämmössä, joten sitä ei voida käyttää salaatinkastikkeissa. Se on kuitenkin ihanteellinen ruoanlaitossa, sillä se kestää korkeitakin lämpötiloja.

Kookosöljy sisältää jopa 90 prosenttia tyydyttynyttä rasvaa. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että elimistö käyttää kookoksen tyydyttynyttä rasvaa tehokkaasti hyödykseen, eikä se keräänny elimistöön. Kookosöljyä kannattaa kuitenkin käyttää kohtuudella. 

Salaatinkastikkeeksi: saksanpähkinäöljy

Saksanpähkinäöljy sisältää runsaasti tärkeitä E-, A- ja D-vitamiineja, sekä omega-3- ja omega-6-rasvahappoja. Se maistuu voimakkaasti pähkinälle, eikä kestä korkeita lämpötiloja. Näiden ominaisuuksien vuoksi saksanpähkinäöljy soveltuu erinomaisesti salaatinkastikkeeksi.

Saksanpähkinäöljy ei ole erityisen monipuolinen öljy, joten sitä kannattaa ostaa vain pieni pullo. Säilytä öljyä pimeässä ja viileässä paikassa, sillä se eltaantuu helposti.

Levitteeksi: hampunsiemenöljy

Hampunsiemenöljy sisältää puolet vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin oliiviöljy. Yksi ruokalusikallinen hampunsiemenöljyä kattaa myös 94 prosenttia päivittäisestä omega-3-rasvahappojen tarpeesta. 

Hampunsiemenöljy on erittäin monipuolinen öljy, ja sitä voidaan käyttää niin paistamiseen kuin salaatinkastikkeisiin, mutta myös esimerkiksi leivän voitelemiseen. Se on terveellinen vaihtoehto oliiviöljylle, vaikka maku ei ehkä ole kaikkien mieleen. Omalaatuista makua voi peittää mausteilla.

Ruokien maustamiseen: avokadoöljy

Avokadoöljy sisältää runsaasti E-vitamiinia, sekä omega-6-rasvahappoja,. Se on rasvahappokoostumukseltaan hyvin lähellä oliiviöljyä. Öljy on maultaan pehmeää, mutta siinä on avokadolle tyypillinen hedelmäinen ja voimakas maku.

Avokadoöljy soveltuu monipuolisesti ruoanlaittoon sellaisenaan kuin kuumennettunakin. Kokeile esimerkiksi salaatinkastikkeisiin ja marinadeihin.

Leivontaan: auringonkukkaöljy

Auringonkukkaöljy sisältää öljyistä eniten E-vitamiinia. Auringonkukkaöljy sisältää runsaasti omega-6-rasvahappoja, ja öljyn runsas käyttö aiheuttaakin näiden happojen ylitarjontaa.

Maultaan auringonkukkaöljy on mieto. Auringonkukkaöljyä voi käyttää niin kylmänä salaatinkastikkeissa, kuin ruoanlaitossakin. Ruokiin se kannattaa lisätä kuitenkin vasta kypsennyksen loppuvaiheessa, joten paistamiseen auringonkukkaöljy ei sovellu. 


Lähde: dailymail.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme