Mainos
Mainos

Söisitkö vähemmän roskaruokaa, jos näkisit tämän? Ruokiin mietitään nyt varoituskuvia

Tutkimuksen osanottajien into syödä roskaruokaa väheni, kun he näkivät ällöttäviä varoituskuvia.

Tekeekö mielesi sittenkin roskaruokaa? Katso videolta, miten mahdutat kaksi pizzaa samalle uunipellille!

Söisitkö vähemmän roskaruokaa, jos sen kyljessä olisi kuva mädistä hampaista tai sairaasta sydämestä? Söisit – tähän tulokseen on tultu ainakin Australiassa.

Mitä graafisempia kuvat olivat, sitä paremmin ne toimivat.

Tutkijoiden mukaan tupakka-askeista jo löytyvät varoituskuvat voisivat toimia myös ruokapakkauksissa, kertoo Nine-sivusto.

– Jos haluamme saada ihmiset lopettamaan rasvaisten ja sokeristen syötävien valitsemisen, terveysvaroitukset toisella toimivat, sanoo tutkimusta tehnyt Stefan Bode Melbournen yliopistosta.

Osanottajat näkivät yhden viidestä terveysvaroituksesta

Tutkimuksessa 95 osanottajaa ei syönyt ainakaan neljään tuntiin, ja heille luvattiin välipala "paaston" lopussa. Nälkäisille osanottajille esiteltiin 50 värikästä kuvaa kaikenlaisista ruoista.

Kuvissa oli esimerkiksi selleritikkuja ja suklaakarkkeja. Osanottajat arvioivat, miten kovasti halusivat syödä kuvassa olevaa ruokaa.

Kokeen toisessa osassa osanottajat näkivät yhden viidestä terveysvaroituksesta. Yksi oli pelkkää tekstiä sisältävä kuvaus tuotteen terveyshyödyistä, toinen taas pelkkä teksti tuotteen haittavaikutuksista.

Kaksi muuta varoitusta sisälsi tekstin lisäksi myös kuvia. Viides kuva oli kontrollikuva, jossa oli vain sekavaa tekstiä ja kuvaa.

Pelkkä positiivinen teksti ei innostanut ketään

Varoitusten näkemisen jälkeen osanottajat näkivät samat 50 ruokakuvaa kuin aiemmin. He saivat taas arvioida, miten paljon himoitsevat kuvan ruokaa.

Kävi ilmi, että pelkkä negatiivinen teksti tai positiivinen teksti kuvalla kannustivat ihmistä valitsemaan terveellisiä ruokia. Tehokkain mielenmuutosten aiheuttaja oli kuitenkin negatiivinen teksti graafisella kuvalla. 

Mitä yksityiskohtaisempia kuvat olivat, sitä paremmin ne toimivat. Pelkkä positiivinen teksti sen sijaan ei innostanut ketään syömään terveellisesti.

– Ruokateollisuus käyttää kaikenlaisia positiivisia vihjeitä kannustaakseen ihmistä syömään, he leikittelevät maulla, sillä, miten ruoka saa olon hyväksi, miten ruoka näyttää herkulliselta –mutta jos kyseessä ovat epäterveelliset ruoat, tämä on vaarallista, Bode sanoo.

Tutkimus julkaistiin Appetite-lehdessä.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme