Mainos
Mainos

Sopiiko vegaaniruokavalio sinulle? Tarkkaile näitä merkkejä

Moni lihan ja maitotuotteet ruokavaliostaan pois jättävä pyörtää päätöksensä ja ottaakin nämä ruoka-aineet takaisin lautaselleen. Selvitä, kannattaisiko sinun tehdä samoin!

Vegaaniruokavalio kuulostaa teoriassa täydelliseltä: mitä vikaa voisi olla siinä, että mättää lautaselleen runsaasti vihanneksia ja hedelmiä? Women's Healthin haastatteleman ravintoasiantuntija Kate Scarlatan mukaan paljonkin.

– Veganismi voi olla loistava ruokavalio joillekin, mutta joissain tilanteissa se ei ole paras vaihtoehto optimaalisen terveyden kannalta.

Nämä merkit kertovat, ettei vegaaniruokavalio välttämättä sovi sinulle:

Olet jatkuvasti turvoksissa

Kun aloitat vegaanidieetin, alat syödä paljon esimerkiksi papuja ja palkokasveja. Niiden sisältämät FODMAP-yhdisteet saattavat kuitenkin turvottaa, jos olet niille erityisen herkkä. Joskus turvotus johtuu vain ruokavaliossa tapahtuneista muutoksista ja on hetkellistä, mutta jos vatsasi on turvonnut viikko toisensa perään, veganismi ei välttämättä sovi sinulle.

Suvussasi esiintyy osteoporoosia

Maitotuotteet ovat kalsiumin paras lähde, joten niiden pois jättäminen tarkoittaa, että joudut korvaamaan ne muilla tavoin. Monelta vegaanilta tämä onnistuukin ihan hyvin. Mutta jos suvussasi on esimerkiksi osteoporoosia, kannattaa harkita uudelleen, sillä et ehkä pysty täyttämään kalsiumtarvettasi kokonaan.

Olet väsähtänyt koko ajan

Raudasta saat happea verenkiertoon ja se onkin yksi parhaista energianlähteistä. Vegaaniruokavalio sisältää paljon kuitenkin sellaista rautaa, joka ei imeydy yhtä hyvin kuin lihasta, kalasta ja siipikarjasta saatava rauta. Tämän vuoksi vegaani voi kärsiä päänsärystä ja tuntea olonsa heikoksi. Myös B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa huimausta ja ruokahaluttomuutta.

Ulkonäkösi kärsii

Oletko muuttunut kalpeammaksi vegaaniruokavalion aloitettuasi? Irtoilevatko hiuksesi tai ovatko kyntesi keltaiset ja lohkeilevat? Nämä voivat olla merkkejä siitä, ettet saa tarpeeksi ravintoaineita ruokavaliostasi.

– Sinun täytyy kuunnella kehosi antamia merkkejä, Scarlata muistuttaa.

Proteiininpuute on yksi suurimmista syistä siihen,  miksi saatat menettää hohtosi.  Eläinproteiinit ovat tulvillaan tärkeitä aminohappoja, joita vegaanin on luonnollisesti vaikeampi saada ruokavaliostaan.

Painosi nousee

Vegaaniruokavalio ei todellakaan ole synonyymi terveelliselle ruokavaliolle.

– Voit olla vegaani ja syödä pussillisen sipsejä, Scarlata muistuttaa.

Terveellistä vegaaniruokavaliota voikin olla yllättävän vaikea noudattaa. Aterioiden tulee olla monipuolisia ja niiden tulee sisältää kalsiumia, rautaa ja B12-vitamiinia. Jos sinusta on helpompi sortua vähemmän terveellisiin vaihtoehtoihin kuin noudattaa terveellistä vegaaniruokavaliota, kannattaa ehkä harkita lihan ja maitotuotteiden pariin palaamista.

LUE MYÖS:

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme