Mainos
Mainos

Suomalainen jauhelihakansa muuttumassa: Tämä on uusi lihatrendi

Lihatrendit ovat muuttumassa kansainvälisempään suuntaan, ennustaa HK Ruokatalo.

Suomalaiset ovat lihansyöjäkansaa, vain 4 prosenttia kansastamme ei syö lainkaan lihaa. Lihansyönnin mitalisijat menevät tällä hetkellä kaikki jauhelihalle. Trendeissä on nähtävissä kuitenkin selkeä muutos ruokakulttuurin kansainvälistymisen myötä. Jauheliharuokien lisäksi suomalaiset haluavat oppia valmistamaan monipuolista ruokaa ruhon eri osista.

"Jauhelihakansa haluaa muuttua lihataitajiksi"

Uuden lihatrendin innoittamana HK aloittaa valtakunnallisen Lihakoulun 25 eri paikkakunnalla ympäri Suomen.

– Jauhelihakansa haluaa muuttua lihataitajiksi. Tässäkin suhteessa olemme kansainvälistymässä. Muualla Euroopassa käytetään ruhon eri osia huomattavasti monipuolisemmin kuin Suomessa, toteaa HK Ruokatalon markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

Suomalaiset haluavat nyt kehittää omia lihataitojaan. Monia jopa hiukan pelottaa ostaa kallista fileetä pihveiksi, jos ei osaakaan käsitellä ja laittaa sitä oikein. Lisäksi arkiruokiin halutaan vaihtelua.

– Lihakoulussa opetamme lihan käsittelyä ja valmistamista ruoaksi. Ihmisille neuvotaan kädestä pitäen, muun muassa miten lihasta poistetaan kalvot ja pihvit leikataan oikein. Ammattilaisten opastamana oppii myös paistamaan pihvin varmasti oikein, vakuuttaa Järvinen.

Poski on uusi lihatrendi

Kymmenessä vuodessa suomalaisten vuosittainen lihan kulutus on kasvanut 70,1 kg:sta 77,5 kg:aan. Joka viikko liharuokia syö 72 % suomalaisista. Eniten lihaa syövät alle 35-vuotiaat, joista lähes puolet syö lihaa joka päivä. Perheissä, joissa on alle 7-vuotiaita lapsia, syödään lihaa kaikkein eniten. Lihan käyttöä selvitettiin Suomi syö -tutkimuksessa, johon vastasi lähes 2 500 suomalaista. Suomi syö -tutkimuksen toteutti Taloustutkimus syksyllä 2013

–Yksi selkeä liha-alan trendeistä on hitaasti kypsennettävien ruhonosien arvostuksen kasvu. Tästä esimerkkeinä ovat ylikypsän porsaan kyljen sekä porsaan, naudan ja vasikan poskien nousu monien ravintoloiden ruokalistoille. Myös pulled porkin huima suosio on selkeä ilmentymä tästä, HK:n Mikko Järvinen summaa.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme