Mainos
Mainos

Suomalainen perinnejuoma viedään Amerikassa käsistä – onko tämä seuraava menestystuote?

Suomalaiset osaavat arvostaa Lammin sahdin toimitusjohtaja Pekka Kääriäisen mukaan perinteikkäitä juomia. Sahti kuuluukin vahvasti suomalaiseen juomakulttuuriin.

Sahti on perinteistä suodattamatonta olutta, jota pidetään juhlajuomana Hämeessä. Nykyään sahtia arvostetaan myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Sahti valloittaa maailmaa

Sahdista ollaan kiinnostuneita myös ulkomailla, kuten Saksassa ja Yhdysvalloissa. Pekka Kääriäinen kertoo suureksi vaikuttajaksi tältä osin amerikkalaisen olutasiantuntija Michael Jacksonin.

– Kun olutguru Jackson kävi 1990-luvun alussa Suomessa, hän ihastui sahtiin ja nosti sen maailmalle. Tätä kautta sahti on alkanut herättää kiinnostusta ympäri maailmaa. Ne, jotka ovat oluisiin perehtyneet, tuntevat tai ainakin tietävät sahdin myös ulkomailla, Kääriäinen sanoo.

Sahti on kulkeutunutkin myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Kääriäinen oli itse valmistamassa viime tammikuussa suomalaista mallasjuomaa Yhdysvalloissa Connecticutissa.

– Sahti sai varsin hyvän vastaanoton. Se tulikin Philadelphiassa, Connecticutissa, Manhattanilla ja New Yorkissa myyntiin. 1500 litran erästä kaikki oli myyty etukäteen.

Tapahtumat hyvin tärkeitä näkyvyydelle

Sahdilla on vankka kuluttajakuntansa, mutta kaikki eivät ole sitä vielä löytäneet, vaikka erikoisemmat oluttuotteet ovatkin nykyään hyvin suosittuja.

– Sahti on ihan kuriositeetti eli puhutaan pienestä tuotteesta. Tuotamme vähän yli 30 000 litraa vuodessa, mikä on puolet siitä, mitä 1990-luvun alussa tuotimme, Kääriäinen sanoo.

Vaikka Lammin Sahti ei paljon tuotakaan, esimerkiksi kesätapahtumissa tämä omaleimainen juoma herättää kiinnostusta.

– Olemme vahvasti mukana erilaisissa tapahtumissa, joihin liittyy olut. Monet pitävät tuotteestamme, Kääriäinen kertoo.

Suomalaiset osaavat arvostaa sahtiperinnettä

Varsinkin Hämeessä ja Pohjanmaalla sahti on tunnettu juoma, mutta muualla sitä voidaan pitää erikoisenakin tuotteena. Tämä ei kuitenkaan ole huono asia, vaan ihmiset ovat alkaneet kiinnostua erilaisista oluttuotteista.

Sahti jakaa Kääriäisen mukaan kuitenkin mielipiteitä.

– Sahti on vähän sellainen juoma, että siitä joko pitää tai ei. Tuotteena se onkin hyvin mustavalkoinen. Yksi asia on kuitenkin varma – se ei jätä ketään kylmäksi, Kääriäinen naurahtaa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme