Mainos
Mainos

Suomalainen superherkku on terveyspommi: Täydellinen aamupalaruoka treenaajalle

Vanhimpiin viljoihin kuuluvaa ohraa käytetään Suomessa verrattain vähän. Ohra kätkee sisäänsä erinomaisen ominaisuuden, jota monet eivät käytä hyväksi.

Ohrassa on suurin piirtein saman verran kuitua, hiilihydraatteja ja proteiineja kuin muissakin viljoissa. Kauran ohella ohralla on kuitenkin lukuisia terveysominaisuuksia, joihin muut viljat eivät yllä.

Ohran hiilihydraatit ovat hitaita. Ohrassa on paljon beetaglukaania, eli liukoista kuitua, joka saa sokerin imeytymään hitaammin. Ohra alentaa myös kolesterolia.

Pitää verensokerin tasaisena

Ohran liukoinen kuitu on omiaan auttamaan verensokerin tasaukseen. Tämän vuoksi se onkin urheilijalle sopiva vilja. Tutkimusprofessori Kaisa Poutanen Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä kertoo, että ohran hitaat hiilihydraatit ovat parempia verensokerille, kuin nopeat.

– Nopeiden hiilihydraattien kohdalla verensokeri nousee nopeasti ylös, mutta painuu myös nopeasti alas. Hitaiden hiilihydraattien kohdalla vaikutus on päinvastainen, Poutanen kertoo.

Urheilijalle ohra onkin hyvä hiilihydraattien lähde siksi, että se pitää verensokerin pitkään tasaisena.

Erinomainen aamupalavaihtoehto

Poutasen mukaan ihmiset syövät paljon puhdistettua sokeria ja ”kuorittua” viljaa, esimerkiksi valkoista vehnäjauhoa. Poutanen kertoo, että meidän tulisi syödä enemmän kasvikunnan tuotteita sellaisenaan, ilman lisättyä sokeria.

– Esimerkiksi tuorepuuro ohrasuurimoista, johon on lisätty tuoreita marjoja, on mahtava aamiainen ja urheilijallekin erittäin sopiva. Marjat lisäävät verensokerin tasaamisen vaikutusta, Poutanen kertoo.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme