Mainos
Mainos

Suomalaisasiantuntija tyrmää sokeritrendin: ”ihan hiuksen halkomista”

Elintarvikemarkkinoilla on nykyään lukuisia valkoiselle sokerille vaihtoehdoksi tarkoitettuja erikoissokereita, kuten palmusokeria, koivusokeria ja ruokosokeria. Onko sokereissa todella eroja?

Kuluttajan saatavilla on paljon vaihtoehtoisia makeuttajia ja erilaisia sokerituotteita. Vaihtoehtoisia makeuttajia, kuten esimerkiksi palmusokeria ja koivusokeria, markkinoidaan usein terveellisenä vaihtoehtona valkoiselle sokerille sen matalan glykeemisen indeksin perusteella. 

Glykeeminen indeksi kuvaa elintarvikkeesta saatavan imeytyvän hiilihydraatin aiheuttamaa muutosta verensokerissa. Mitä pienempi glykemiaindeksi on, sitä vähäisempi vaikutus ruoalla on verensokeriin. Korkea glykemiaindeksi puolestaan viittaa siihen, että hiilihydraatti imeytyy nopeasti, jolloin myös verensokeri nousee nopeasti ja vereen vapautuu paljon insuliinia. 

– Olen sitä mieltä, että ihmisille on annettu tästä asiasta ihan harhaanjohtava kuva. Sama koskee myös hunajaa. Monet ovat sitä mieltä, että hunaja sisältää paljon vitamiineja. Sisältää se vähän vitamiineja, mutta niiden määrät ovat niin kovin pieniä, että ei se tee hunajasta mitään kovin erityistä terveystuotetta, sanoo Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm. 

"Erilaisissa sokereissa ei mitään keskeisiä eroja"

Esimerkiksi kookospalmusokerissa on lähes puolet alhaisempi glykeeminen indeksi kuin tavallisessa valkoisessa sokerissa. Mitä merkitystä sokerin glykeemisellä indeksillä oikeastaan on? 

– Glykeeminen indeksi mittaa ainoastaan sitä, miten jokin sokeri kohottaa verensokeria. Mitään muuta se ei oikeastaan mittaa. Lisätty sokeri on aina lisättyä sokeria. Sitä paitsi valmiin tuotteen tai ruoan glykeeminen indeksi ei ole sama, kuin sokerin glykeeminen indeksi, sanoo Fogelhom.

Fogelholmin mukaan on harhaanjohtavaa tarkastella sokerin glykeemistä indeksiä ennen sen lisäämistä osaksi jotain ruokaa. Glykeeminen indeksi muuttuu ruoanvalmistuksen yhteydessä. 

– On mielestäni ihan hiuksen halkomista alkaa miettiä erilaisia sisältöjä sokereissa. Sokeri on aina lisättyä sokeria, ja sitä pitäisi välttää. Totta kai ruokavalioomme mahtuu myös lisättyä sokeria, se ei ole ongelma sillä tavalla, ettei sitä voisi olla lainkaan. Erilaisissa lisätyissä sokereissa ei ole kuitenkaan mitään keskeisiä eroja terveyden kannalta, Fogelholm toteaa. 

Nita Makkonen, nita.makkonen(at)mtv.fi

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme