Mainos
Mainos

"Suomalaisia kuluttajia on vuosikausia huijattu" – oletko langennut tähän siideriansaan?

Asiantuntija on huolissaan siitä, että suomalaiset eivät tiedä, millaista on laadukas siideri.

Saimaan Juomatehtaan toimitusjohtaja Jussi Laukkanen on sitä mieltä, että suomalaisia kuluttajia on huijattu siidereiden saralla. Asiantuntijan mukaan suomalaisten olisi hyvä tutustua perinteisin menetelmin valmistettuihin siidereihin.

– Suomalaisia kuluttajia on vuosikausia huijattu sillä, että hyvä siideri syntyy, kun halpaan omenaviiniin sekoitetaan sokeria, keinotekoisia aromi- ja väriaineita sekä erilaisia lisä- ja säilöntäaineita. Itse asiassa todella harva Suomessa myydystä siideristä on valmistettu perinteisellä tavalla eli käyttämällä omenoista puristettua mehu valmiiksi siideriksi, Laukkanen toteaa.

Kamppailu kotimaisen käsityösiiderin puolesta

Laukkasen mukaan aidoissa käsityösiidereissä on myös Suomessa valtavat kasvun mahdollisuudet. 

TIESITKÖ? Länsi-Euroopassa ja varsinkin Yhdysvalloissa on menossa voimakas käsityösiidereiden buumi. Yhdysvalloissa siiderien myynti on yli kuusinkertaistunut neljän viime vuoden aikana. Craft cider on alkanut jo nousta craft beerin rinnalle etenkin tiedostavien kuluttajien keskuudessa. 

– Mutkia oikomalla ja kuluttajia aliarvioimalla ei saavuteta menestystä. On aika rakentaa suomalaiselle siiderille siltä puuttuva arvostus ja palauttaa sille kuuluva laatujuoman maine. Tiedämme, että kuluttajat haluavat nauttia aidoista raaka-aineista valmistettuja laadukkaita käsityösiidereitä, jos niitä vain on laajemmin saatavilla. Siksi olemme päättäneet ryhtyä kamppailuun kotimaisen aidon käsityösiiderin puolesta, Laukkanen kertoo.

Siiderit eivät enää käy kaupaksi Suomessa entiseen tapaan

Siiderin nimikkeellä myytävien juomien myynti laskee Suomessa hurjaa vauhtia. Yksi syy kulutustottumusten muutoksiin on Laukkasen mukaan kuluttajien kiinnostuksen hiipuminen teollisesti valmistettuihin sekä keinotekoisilla aromeilla ja esansseilla maustettuihin siiderijuomiin.

TIESITKÖ? Euroopan perinteisissä valmistusmaissa siiderille ovat hyvin tiukat määritelmät. Englannissa siideri on osittain tai kokonaan käytetty omenoista tuorepuristetusta mehusta. Ranskassa vähintään puolet siiderin raaka-aineesta täytyy olla aitoa tuorepuristettua omenamehua ja enintään puolet omenamehutiivistettä. 

Siideribuumi käynnistyi Suomessa vuonna 1995

Suomessa siiderin valmistuksen perinne on vain muutaman kymmenen vuoden ikäinen. Vuonna 1995 voimaan tullut alkoholilaki käynnisti vasta varsinaisen siideribuumin. Tuolloin enintään 4,7 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävät siiderit tulivat vähittäiskauppojen hyllyille, kioskeihin ja keskiolutbaareihin. Samalla siideri alkoi saada ystäviä entistä laajemmasta kuluttajajoukosta. Siiderinvalmistuksen huippu koettiin 2000-luvun alkupuolella.

Suomessa siiderin valmistusta koskevat säännökset ovat muihin maihin verrattuina sangen väljät. Meillä siideriksi voidaan kutsua korkea-alkoholipitoisesta hedelmäviinistä valmistettuja sekoitejuomia. 

Makea siideri käy kaupaksi

Suomalaiselle siiderille tyypillistä on ollut korkea sokeripitoisuus ja makea maku. Toinen leimaa-antava piirre on siidereiden maustaminen erilaisilla aromeilla. Kotimaisten marjojen kuten mansikan, mustikan ja vadelman rinnalla on ollut tarjolla colalla, vaniljalla, eksoottisilla etelän hedelmillä ja jopa cappuccinolla maustettuja siidereitä. Omenasiidereiden ohella päärynöistä valmistetut siiderit ovat olleet pitkään suosittuja.

Siiderin kulutus Suomessa on ollut laskussa jo pitkään. Vajaan kymmenen vuoden takaisesta 60 miljoonan litran kotimaan myynnistä on hävinnyt jo yli 40 prosenttia. Pelkästään vuonna 2015 lasku oli lähes 10 prosenttia edellisestä vuodesta. 

Lähde: Saimaan Juomatehdas Oy

Katso video viinin matkasta!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme