Mainos
Mainos

Suomalaisopiskelijat repäisevät: Baareihin ja ruokakauppoihin oma olut – "vapun virallinen juoma"

Neljä yliopistojen olutseuraa Helsingistä, Vaasasta, Tampereelta ja Jyväskylästä yhdistivät keväällä 2016 voimansa opiskelijalähtöisen Sori Brewingin kanssa.

Päämääränä on muuttaa opiskelijoiden asenteita olutta kohtaan ja kehittää olutkulttuuria ympäri Suomen. Tuloksena syntyi opiskelijoiden oma olut, Akateeminen Vartti, joka tulee myyntiin valikoituihin baareihin ja ruokakauppoihin. 

Tyypiltään olut on kesäinen greippiin vivahtava session IPA. Olut julkaistaan opiskelijoiden suurimman juhlan vapun viralliseksi juomaksi, ja se tulee myyntiin viikolla 17. Tarkoituksena on viestiä oluesta laadukkaana ja maukkaana seurustelujuomana, ei humaloitumiseen tähtäävänä bulkkitavarana.

– Akateeminen Vartti on ainutlaatuinen opiskelijaprojekti, joka kutsuu eri kaupunkien opiskelijat matkalle kohti fiksumpaa olutkulttuuria, toteaa Aalto-yliopiston olutseuran KYllä Oluelle:n puheenjohtaja Jasper Heino.

– Ensisijaisesti tämä on kuitenkin kiva piristys ja oma panoksemme vappuun eikä mikään kannanotto. Emme näe itseämme takomassa tolkkua vanhempien sukupolvien päähän – muutos lähtee meidän nuorten keskuudesta.

Pienpanimo-olutbuumi villitsee Suomessa

Pienpanimobuumi Suomessa kasvaa jatkuvasti. Erikoisoluet ovat rantautuneet myös pienempien kaupunkien "kaljakuppiloihin" ja niiden suosio näkyy jopa risteilyjen tax free -myynnissä.

– Tämä olutbuumi ei ole missään nimessä enää pienen piirin juttu. Suomalaiset ovat valmiita maksamaan laatuoluesta. Ei haluta enää sitä euron olutta, vaan ollaan valmiita maksamaan 3–5 euroa pullolta, jopa yli 10 euroa hyvästä barley winesta. Ennen ne olivat ihan marginaalituotteita, nyt täysin päinvastoin, Viking Mariellan tax free -myymälän myymäläpäällikkö Jukka Sulonen kertoi Makuja.fille maaliskuussa.

Makuja.fi kertoi huhtikuussa, että Suomen myydyintä pienpanimo-olutta, Laitilan Kukkoa, viedään kovaa vauhtia kansainvälisille markkinoille. Myös helsinkiläinen kiertolaispanimo Humalove on saanut hyvän lähtölaukauksen olutmarkkinoille.

– Kysyntää tuntuu olevan. Käsityöläisolutbuumi on edelleen päällä Suomessa ja kiinnostus tuntuu kasvavan koko ajan, Humaloven olutresepteistä vastaava Jani Peltosalo sanoo.


 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme