Mainos
Mainos

Suomalaisten kesän suosikkiruoat: Yksi grilliliha ylitse muiden

Kesäsää vaikuttaa merkittävästi suomalaisten tuotteiden menekkiin, raportoi Suomalaisen Työn Liitto.

Suomalaisen Työn Liiton tilaaman Kesätutkimuksen mukaan kesän sää vaikuttaa suomalaisten ostoskorin sisältöön. Esimerkiksi alkukesän kylmä sää vähensi selkeästi jäätelöiden, etenkin kerta-annosten myyntiä. Ilmojen lämmetessä jäätelökin maistuu suomalaisille.

– Kesällä K-ruokakauppojen myynnissä korostuvat ennen kaikkea uuden sadon tuoreet ja kotimaiset raaka-aineet. Erityisesti kasviksissa ja vihanneksissa on tarjolla runsaasti paikallisten valmistajien tuotteita, kertoo Ruokakeskon myyntijohtaja Jussi Tolvanen.

Kasviksista esimerkiksi tomaatin kulutus nousee lisääntyvän kotimaisen tarjonnan seurauksena. Muita kesätuotteita vihanneksissa ovat suomalaiset paprikat, varhaisperuna, nippusipuli, nippuporkkana, kaali, herneet ja pavut. Vain kesäsesongissa saatavilla olevia kotimaisia salaatteja ovat esimerkiksi avomaan punainen jääsalaatti, avomaan jääsalaatti ja roomansalaatti.

– Suomalaisten pientuottajien tuotteiden suosiolla on merkittävä työllistävä vaikutus varsinkin alueellisesti. Ylipäänsä, jos suomalaiset ostaisivat 10 eurolla kuukausittain enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa vuositasolla, sanoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Kesällä herkutellaan kermalla ja kevennetään rahkalla

Maitotaloustuotteissa korostuvat kesällä viilit ja kermat. Erityisesti mansikka-aikaan kuohukerma ja vaniljakermat nostavat suosiotaan. Rahkat nousivat suosioon jo vuonna 2011 ja hyvä kehitys jatkuu edelleen, trendi tukee terveellistä ja kevyttä ruokavaliota.

Kotimaiset kasvikset kuluttaja tunnistaa Sirkkalehtimerkistä. Hyvää Suomesta -merkki on suomalaisten pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki. Avainlippu-merkityt tuotteet on valmistettu Suomessa.

Kesäkuluttaja grillaa: Kassler kasvattanut suosiotaan

Kesäkuluttajan tärkeimmät ostospaikat ovat tori (63 %), marketit (57 %) ja pienet kaupat (43 %). Kesällä kuluttajat ovat tutkimuksen mukaan spontaanimpia (63 %) ja elämyshakuisempia (68 %). 45 prosenttia suomalaisista tekee kesällä enemmän heräteostoksia. Lomalla halutaan tehdä ruokaa helposti ja nopeasti. Kesällä maistuvat helpot puolivalmiit, esimerkiksi valmiiksi maustetut lohifileeannospalat tai palvelutiskin valmiit kalavartaat ja nyytit sekä lohimedaljongit. Lisäksi ruodottomat vaaleat kalafileet kiinnostavat kuluttajaa entistä enemmän.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten kesään kuuluu ehdottomana ykkösenä grillaus (56 %). Kesän grillaus on hyvin perinteitä noudattavaa: maustamatonta ja marinoitua tai maustettua porsaan ulkofileepihviä sekä kassleria. Kasslerin käyttö on noussut viime vuosina yhdessä pitkäänkypsytettyjen ja revittyjen liharuokien suosion kanssa.

Kesän 2014 nousevat trendit:

1. Rohkeat kokeilut. Erikoisemmat vihannekset, kuten pavut, pinaatti, lehtikaali ja fenkoli ovat etenkin kotimaisen satokauden aikaan ehdottomia trendituotteita, joilla esimerkiksi tuunataan salaatti lopulliseen loistoonsa.

2. Raakamakkarat suosiossa. Kesän varmimpia uusia trendejä ovat raakamakkarat, jotka sopivat mainiosti myös grillissä kypsennettäväksi.

3. Salaatti- ja ateriabaarit. Toastit ovat katuruokatrendin myötä kasvattaneet suosiota. Palvelutiskin osalta supertrendikkääksi ovat nousseet K-ruokakauppojen salaatti- ja ateriabaarit, joista voi hakea lounasta, välipalaa tai koko perheen aterian.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Kesätutkimukseen. Innolink Researchin toteuttama kyselytutkimus toteutettiin huhtikuussa 2014 ja siihen vastasi 1011 suomalaista kuluttajaa.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme