Mainos
Mainos

Suomalaisten makumieltymykset muuttuneet – baarimestari: "Ei riitä, että on olemassa vain yksi jenkkiviski"

Juomakulttuuri on viimeisen kymmenen vuoden aikana kokenut melkoisen muutoksen. Alkoholittomien juomien suosiosta kertoo se, että drinkkejä juodaan yhä enemmän maun, ei alkoholin vuoksi. 

Huomenta Suomen lähetyksessä vierailleen baarimestarin Jarkko Issukkan mukaan drinkkikulttuuri on muuttunu hurjasti viimeisten vuosien aikana.

– Drinkit ovat olleet viimeiset 10–15 vuotta todella kuuma juttu täällä Suomessa, Issukka kertoo.

Sininen enkeli ja valkovenäläinen pitivät pintansa useamman vuosikymmenen ajan aina 1960-luvulta 1990-luvulle saakka, mutta nyt kaikki on miehen mukaan toisin. Juomakulttuurin muuttumiseen ovat vaikuttaneet niin matkailun lisääntyminen, internet kuin sosiaalinen media. 

– Vielä vuosikymmen sitten meillä oli kolme kansainvälisen tason drinkkibaaria, nyt niitä on 30–40. Myös parhaimmista ravintoloista saa hyviä drinkkejä, baarimestari toteaa. 

Ihmiset kaipaavat ennen kaikkea makuelämyksia 

Jos drinkit ovat kerran suosiossa, millaisia drinkkejä suomalaiset sitten oikein kaipaavat? 

Issukkan mukaan maku on syrjäyttänyt humalahakuisuuden. 

– Ei riitä, että on olemassa vain yksi jenkkiviski tai yksi viski ylipäätään, vaan pitää olla kymmeniä erilaisia viskejä, jotta saadaan tuotua erilaisia makuja, baarimestari kertoo.

Maun korostamisesta ja uusien makuelämysten etsimisestä kertoo myös erilaisten alkoholittomien ja matala-alkoholisten drinkkien suosio. 

Millaiset juomat ovat tällä hetkellä pinnalla? Millaisia ominaisuuksia baarimestarilta nykypäivänä vaaditaan? Vastaukset näihin kysymyksiin löydät yllä olevalta videolta. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme