Mainos
Mainos

Suomalaisten maussa hurja muutos – tiettyjen pizzojen myynti viisinkertaistunut

Suomalaisten pizzamaku on muuttunut entistä monipuolisemmaksi. Etenkin kasvispizzojen suosio on hurjassa kasvussa.

Kotipizzan viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas kertoo suomalaisten suosivan entistä enemmän omavalintaisuutta. Omavalintapizza on pysynyt Kotipizzan myyntilistojen kärjessä jo useamman vuoden ajan, kun asiakkaat haluavat tuunata pizzansa omien mieltymystensä mukaan.

Vaikka kinkku pitää pintansa suomalaisten suosikkitäytteenä, myös kasvisbuumi näkyy vahvasti pizzerioissa. Isokangas kertoo Kotipizzan kasvispizzojen myynnin viisinkertaistuneen viime vuoden aikana. Myös vegaaninen juusto on löytänyt yleisönsä ja vakiinnuttanut asemansa Kotipizzan valikoimissa.

Isokangas uskoo kasvispizzojen kysynnän jatkavan kasvuaan, sillä niitä tilaavat muutkin kuin kasvissyöjät.

– Meidän tutkimuksetkin osoittavat, että yhä useampi haluaa vähentää lihankulutustaan. Välttämättä kaikista ei ole tulossa eksklusiivisesti kasvissyöjiä, mutta silti yhä useampi sekasyöjä haluaa vähentää lihansyöntiä ja se näkyy myös pizzavalinnoissa.

Myös pizza-onlinessa on huomattu kasvispizzojen menekin kasvaminen. Kasvispizza on noussut myyntitilastoissa sijalle 11, kertoo markkinointipäällikkö Roni Eskola. Kasvispizzojen valikoima on myös kasvanut ja kokonaismyynnistä niiden osuus on noussut viiteen prosenttiin.

Uutuudet maistuvat kaupunkilaisille

Isokangas muistuttaa, että pizzamieltymyksissä on paljon alueellisia eroja. Uutuustuotteet, kasvispizzat ja erilaiset premium-pizzat kuten Lankkupizza ovat suosittuja erityisesti Etelä-Suomessa ja suurissa kaupungeissa.

Pizzavalinnoissa korostuu myös laatutietoisuus ja raaka-aineiden tuoreus. Esimerkiksi tuoretta mozzarellaa tai rucolaa lisätään pizzoihin vasta paistamisen jälkeen. Myös erilaisten kastikkeiden suosio on tasaisessa kasvussa.

Pizza-onlinelta kerrotaan, että suuremmissa kaupungeissa kasvisvaihtoehtoja on selvästi enemmän tarjolla, jolloin kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Etenkin Helsingissä, Tampereella ja Turussa kasvispizzojen menekki on suurta.

Kasvisruokien kasvava suosio näkyy myös pizza-onlinen muiden tuotteiden menekissä. Esimerkiksi vöneriksi kutsuttu lihaton vastine kebabille on otettu hyvin vastaan.

***

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme