Mainos

Suomalaisten ruokakauppojen valikoimissa on tapahtunut muutos – syynä asiakkaiden muuttuneet valinnat

Eettiset kuluttajavalinnat ovat kasvattaneet kauppojen valikoimaa. Ruokapuolella eettisten valintojen tekeminen on entistä helpompaa.

Vegaanisten tuotteiden kasvanut kysyntä ohjaa kauppoja laajentamaan valikoimiaan. Tänä vuonna on ensimmäistä kertaa saatavilla täysin vegaaninen ylioppilaslakki, jonka valmistamiseen ei ole käytetty lainkaan nahkaa.

Eettiset kuluttajavalinnat näkyvät myös ruokakaupan puolella. Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen kertoo Huomenta Suomessa, että puheista on siirrytty tekoihin.

– Toki tästä eettisyydestä on puhuttu jo useita vuosia, mutta nyt voi oikeasti sanoa, että se näkyy siinä kuluttajakäyttäytymisessä myös. Enää ei vain sanota että ostetaan niitä, vaan oikeasti ostetaan.

Loikkanen kertoo, että kotimainen ruokateollisuus pystyy tarvittaessa reagoimaan kuluttajien tarpeisiin nopeastikin. Toisaalta myös kaupan valikoimat ohjaavat osaltaan kuluttajien valintoja.

Vegaanisten tuotteiden kasvanut kysyntä on lisännyt huomattavasti kasvisvaihtoehtojen määrää myös einesten ja puolivalmisteiden puolella. Kasvisvaihtoehdon eteen ei haluta nähdä vaivaa.

– Tähän astihan se on nähty vähän vaikeana, että jos olisin vegaani, minun pitäisi valmistella niitä (ruokia) itse niistä pavuista, mutta nyt ne ovat siellä puolivalmiina.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot