Mainos
Mainos

Suomen suosituimmat jäätelöt 2013 – löytyykö listalta sinun suosikkisi?

Makuja.fi selvitti, mitkä olivat Suomen suurimpien jäätelöyritysten suosikkituotteet vuonna 2013.

Suomalaiset ahmivat vuosittan litrakaupalla jäätelöä – satoi tai paistoi. Irtojäätelöiden myyntiä vauhdittaa toki aurinkoinen kesäsää, mutta tuutit, puikot ja kotipakkaukset menevät kaupaksi kymmenen asteen pakkasellakin. Yhdestä herkusta suomalaiset eivät luovu: se on perinteinen vaniljajäätelö.

– Vaniljajäätelön suosio perustuu siihen, että perinteisillä mauilla on Suomessa vankka kysyntä. Vaniljajäätelön yksi valtti on juuri sen yksinkertaisuus. Puhdas, kermainen maku ja toisaalta myös muunneltavuus. Kesällä vaniljajäätelöä tarjotaan tuoreiden mansikoiden kera, syksyllä hillojen ja vaikka kevyesti kuullotettujen syysomenoiden kanssa. Talvella vaniljajäätelö taas maistuu kinuskikastikkeen ja keväällä vaikka mämmin seurana, kertoo Nestlé Suomen viestintäpäällikkö Aino Pajukangas.

Jättis Kaktus oli viime vuoden yllättäjä Unileverilla

Vanhat tutut klassikkotuotteet myyvät hyvin myös Unileverilla, joka vastaa muun muassa GB Glace ja Ingman -jäätelöistä. Unileverin viestintäpäällikkö Riitta Jantusen mukaan perusmaut ovat joka vuosi suosikkeja, mutta kasvua näkyy erityisesti laktoosittomissa tuotteissa.

– Laktoosittomien jäätelöiden kysyntä kasvaa vuosi vuodelta selkeästi. Esimerkiksi perusmakuKingis Stracciatella (laktoositon) on noussut TOP-tuotteiden joukkoon. Myös vähälaktoosiset Ingman Creamy Mudcake ja Creme Brulee olivat viime kesänäkin kuluttajien mieleen.

Muita Unileverin suosikkituotteita olivat viime vuonna Magnum Classic ja White, Kingis Original, Jättis Vanilja ja Ingman suklaatuutti.

– Suuri yllättäjä oli Jättis Kaktus. Se oli myydyin vuoden 2013 uutuutemme, jossa ”turvallinen” makumaailma päärynä ja suolainen toffeesisusta kohtaa erikoisen kaktuskuorrutteeen.

Unileverin (GB Glace, Ingman) vuoden 2013 suosikkituotteet:

Magnum Classic
Magnum White
Kingis Original
Jättis Vanilja
Ingman suklaatuutti
Kingis Stracciatella (laktoositon)
Ingman Creamy Mudcake
Ingman Creme Brulee
Jättis Kaktus

Néstle luottaa yhteistyöhön Fazerin kanssa

Valion jäätelötoiminnan ostaneella Suomen Néstlellä suosituimpien jäätelöiden joukkon nousivat viime vuonna muun muassa AINO -jäätelöt sekä Pingviini-tuotteet.

– Vuonna 2013 suosituin tuote oli AINO Ihana Maitosuklaa. AINO:n suosio on ollut jo alusta asti, vuodesta 2005 alkaen, huikeaa. Sitä käytetään vierasvarana, jälkiruokana, kahvin kanssa tai omissa herkkuhetkissä. Myös viime kesän uutuus, AINO Suklainen Mokkaunelma meni mainiosti kaupaksi, vaikka ei ihan kokonaisvertailussa myydyimpien tuotteiden Top 5 -listalle yltänytkään, Nestlen Aino Pajukangas toteaa.

Pajukankaan mukaan suomalaiset ovat yleensä ottaen tuuttikansaa: komeileehan myydyimpien joukossa vuodesta toiseen esimerkiksi Pingviini Suklaatuutti. Vaikka sitä on uusittu vuosien saatossa paremmin vastaamaan nykykuluttajan toiveita, perusasiat miellyttävät edelleen valtavaa määrää kuluttajia.

– Tilaston kakkossijalla komeilee laktoositon litran Pingviini kotipakkaus. Laktoosittoman jäätelön kysyntä kasvaa myös meillä tasaisesti, ja tietojeni mukaan jo 15 prosenttia tuotteista Suomen jäätelömarkkinoilla on laktoosittomia. Kolmossijaa piti viime vuonna Pingviini Eskimo Trio monipakkaus.

Néstle Suomi on myös viime vuosina panostanut yhteistyöhön Fazerin kanssa ja sen myötä markkinoille on saatu muun muassa Geisha- ja Kismet-jäätelöä.

– Nelossijalle ylsi viime vuonna Kismet-puikko, joka oli viime kesän uutuus. Yleensä ottaen nämä makeisten jäätelömaut, jotka kehitämme yhdessä Fazerin kanssa, ovat aina olleet hyvin suosittuja.

Nestlén vuoden 2013 suosikkituotteet:

AINO Ihana Maitosuklaa
Pingviini kotipakkaus (laktoositon)
Pingviini Eskimo Trio monipakkaus
Kismet
Classic Kermatoffee

Irtojäätelöissä suomalaisten maku ei muutu

Irtojäätelöissä suomalaisten makumaailmaa on hieman hankalampaa horjuttaa. Suosikkimaut ovatkin pysyneet viime vuosina lähes samana muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

– Perusmaut vanilja, mansikka ja suklaa myyvät aina hyvin. Viime kesänä jäätelökioskeissa oli kysyntää myös aikuiseen makuun olevalle mascarpone-lemon-lime – jäätelölle, kommentoi Unileverin viestintäpäällikköRiitta Jantunen.

Nestlé Suomen viestintäpäällikkö Aino Pajukankaan mukaan irtojäätelöiden myynti kasvoi vuonna 2013 edelliseen vuoteen verrattuna aurinkoisen sään ansiosta. Jäätelömaku ei sen sijaan sen kummemmin muuttunut.

– Jo vuonna 2011 Suomen Gallupilla teettämässämme tutkimuksessa kävi ilmi, että suomalaisten suosikkimaut ovat tutut vanilja, mansikka ja suklaa, ja nämä näkyvät myös 2013 myyntitilastoissa. Edellisvuoteen verrattuna Top 10 irtojäätelöissä on tapahtunut vain hyvin pieniä muutoksia, esimerkiksi suklaa ja vanilja tai Supertiikeri ja Minttu-Suklaa ovat vaihtaneet paikkaa, mutta muuten kärkikymmenikkö on pysynyt ennallaan.

Nämä olivat Nestlén Pingviini-kioskien suosituimmat irtojäätelömaut vuonna 2013:

1. Wanhan Ajan Vanilja
2. Mansikka, HYLA
3. Suklaa, HYLA
4. Vanilja, HYLA
5. Mango-meloni
6. Laku
7. Päärynä, HYLA
8. Supertiikeri
9. Minttu-Suklaa
10. Vanilja, Laktoositon

Petra Kiiski, petra.kiiski@mtv.fi

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme