Mainos
Mainos

Suositut dieetit eivät ehkä toimi – tässä syy!

Ystäväsi kehuu, miten uusi ruokavalio on auttanut kilojen karistamisessa ja haluaisit kokeilla samaa. Mutta kannattaako se? Ei välttämättä. Kokeilusi saattaa muodostua katastrofiksi.

Vaikka jokin painonpudotusohjelma olisi erittäin suosittu ja paljon kehuttu, ei ole mitään takeita siitä, että se toimisi aina jokaiselle laihduttajalle. Monet laihdutuskuurit kaatuvat lopulta omaan mahdottomuuteensa. Jopa 80 prosenttia laihduttajista saa menettämänsä kilot takaisin palatessaan vanhoihin syömistottumuksiinsa.

Oma ruokavalio kannattaakin valita tarkkaan. Sen pitäisi sopia juuri sinun tarpeisiisi ja elämäntyyliisi. Ole realistinen syömistottumuksistasi ja siitä, mistä voit ja mistä et voi luopua.

Miksi seuraavat ruokavaliot eivät ehkä toimi?

Vehnätön dieetti. Miljoonia The Wheat Belly -kirjoja myynyt William Davis kehottaa jättämään vehnän kokonaan pois ruokavaliosta. Mutta toimiiko vehnätön elämä juuri sinulle? Jos suosikkiherkkusi on leipä, älä edes kokeile tätä. Laihdutus on vaikeaa, jos kiellät itseltäsi jotain, mitä rakastat. Järkevämpää on vähentää jollain ruoalla herkuttelua kuin kokeilla riskialtista kaikki tai ei mitään -taktiikkaa.

Paleoruokavalio. Kivikautisten metsästäjien ruokavaliota jäljittelevä ruokavalio on suosittu runsaasti treenaavien joukossa. Sallittuihin ruokiin kuuluvat muun muassa liha, merenelävät, terveelliset öljyt, kananmunat, pähkinät ja siemenet. Tätä ruokavaliota noudattavat yrittävät välttää pitkälle jalostettuja ja teollisesti valmistettuja tuotteita sekä esimerkiksi maitotuotteita, perunaa ja suolaa. Sallitut ruoat ovat kelpo terveysruokia, mutta tätä suhteellisen rajoitettua ruokavaliota voi olla vaikea noudattaa.

Armeijadieetti. Tämä kolmen päivän dieetti lupaa karistaa kilot nopeasti. Pääasiassa syödään suolakeksejä, tonnikalaa, nakkisämpylöitä ja greippiä. Viikon muina neljänä päivänä saa syödä 1 200–1 500 kilokalorin edestä vähärasvaisia proteiineja, hedelmiä ja vihanneksia. Ruokavalio ei ole kovinkaan kohtuullinen monellekaan ihmiselle.

Gluteeniton ruokavalio. Gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut suosittu myös muiden kuin keliaakikkojen joukossa. Voiko se toimia? Luultavasti ei, jos rakastat ruokia, joissa on gluteenia. Ei ehkä ole kovin realistista lopettaa kylmiltään säännöllisesti nauttimiesi murojen, leivän, keksien ja muiden gluteenia sisältävien ruokien syöminen. Toki monista ruoista tehdään nykyään gluteenittomia, mutta monet niistä ovat silti täynnä sokeria, tärkkelystä ja kaloreita eivätkä ne siis ole välttämättä terveellisiä vastineita gluteenille.

Nestemäinen ruokavalio. Mehut, smoothiet ja muut nestemäiset ateriankorvikkeet ovat houkuttelevia monelle. Jos kuitenkin rakastat ruokaa – ruoanlaittoa, ruoan maistamista, tuoksua ja sen syömistä – nestemäinen ruokavalio tuskin on se oikea sinulle.

Miksi ne toimivat?

Miksi erilaiset laihdutuskuurit sitten toimivat joillekin? Joskus joku tietty ruokavalio yksinkertaisesti sopii täydellisesti ihmisen omaan elämäntyyliin ja tarpeisiin. Monessa tapauksessa kuitenkin kyseessä on kaloreiden vähentäminen. Hienolta kuulostava ruokavalio on vain luova tapa karsia kaloreita. Esimerkiksi gluteenitonta ruokavaliota noudattava voi laihtua yksinkertaisesti siksi, että söi kokonaisuudessaan vähemmän eikä siksi, että söi vähemmän gluteenia.

Tämän lisäksi laihduttamispäätös aiheuttaa yleensä sen, että ruokaan ja sen määrään kiinnitetään enemmän huomiota. Silloin kilojen vähenemisen syynä ei ole joku tietty ruokavalio vaan päätös syödä terveellisemmin.

Jos olet päättänyt aloittaa laihdutuskuurin, älä seuraa orjallisesti ystäväsi onnistunutta dieettiä, vaan pohdi tarkkaan, mikä on oikea ruokavalio juuri sinulle.

(MTV3)

Lähde: About.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme