Mainos
Mainos

Superterveelliseksi ylistettyä juomaa ei kannata juoda liikaa – merkittävä vaikutus terveyteen

Vihreän teen terveyshyödyistä puhutaan paljon, mutta kohtuus kannattaa pitää mielessä myös superterveellisen juoman nauttimisessa.

Vaikka vihreän teen juomista suositellaan juoman terveysvaikutusten nimissä ahkerasti, ei sitä kannata nauttia suuria määriä. Syynä tähän on vihreän teen vaikutus raudan imeytymiseen kehossa.

TIESITKÖ? Rauta on ravinnossa kahdessa muodossa: hemirautana sekä niin kutsuttuna ei-hemirautana eli rautasuoloina. Ei-hemirautaa sisältävät etenkin täysjyväviljat, pavut, herneet ja linssit. Myös raudalla täydennetyissä elintarvikkeissa rauta on ei-hemiraudan muodossa. Ei-hemirauta imeytyy tunnetusti paremmin, jos samanaikaisesti raudan kanssa nautitaan C-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita.

– Vihreän teen tanniinit voivat estää ei-hemiraudan imeytymisen, tohtori Mike Roussel kertoo Preventuion.com-sivustolle.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että elimistö ei voi hyödyntää normaaliin tapaan esimerkiksi papujen, kananmunien tai maitotuotteiden sisältämää rautaa. Autoimmuunisairauksista kärsiville Roussel ei suosittele vihreää teetä lainkaan. Syy tähän on se, että vihreän teen ylistetyt, vastustuskykyä parantavat vaikutukset voivat kääntyä päälaelleen autoimmuunisairauksista kärsivien kohdalla.

Ei-hemirautaa koskevista päätelmistä huolimatta asiantuntija suosittelee vihreän teen nauttimista kohtuullisina määrinä. Roussel suosittelee nauttimaan maksimissaan neljä kupillista vihreää teetä päivässä. Tällöin juoma voi auttaa muun muassa laihtumaan ja parantamaan vastustuskykyä, mutta sen mukana ei saa kuitenkaan valtavia määriä kofeiinia, eikä neljän kupillisen päivittäisannoksen tulisi vielä vaikuttaa raudan imeytymiseen.

Lähde: Prevention


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme