Mainos
Mainos

Suunnitteletko perheenlisäystä? Tee nämä muutokset ruokavalioosi

Raskautta suunniteltaessa kannattaa jo hyvissä ajoin kiinnittää huomiota ruokavalioon. Joillain ruoilla on vaikutusta positiivisesti sekä siittiöiden määrään että naisen hormonitasapainoon. 

Ravitsemusterapeutti Henrietta Norton kertoo kahdeksan vinkkiä, joiden avulla lisätä hedelmällisyyttä.

Syö joka aterialla proteiinia

Proteiini on tärkeä elimistön rakennusaine, joka on tärkeää hormonituotannossa ja solujen rakentumisessa. Suositeltavia proteiinin lähteitä ovat siipikarjan liha, kananmunat, jogurtti, kala, linssit, pähkinät ja punainen liha. Kasvissyöjän on hyvä kiinnittää huomiota riittävään proteiinin saantiin. Proteiinia saa myös palkokasveista sekä jyvistä.

Syö hyviä rasvoja

Hyvät rasvat tukevat hedelmällisyyttä, sillä ne auttavat hormonien tuotannossa sekä solujen rakentumisessa. Ne ovat myös muutenkin hyväksi terveydelle. Hyviä rasvan lähteitä ovat avokado, pähkinät, siemenet ja tuoreet rasvaiset kalat. Nämä ovat myös loistavia E- ja D-vitamiinin sekä tärkeiden mineraalien lähteitä.

Rasvaista kalaa ei kannata kuitenkaan asiantuntijan mukaan  syödä yli kolmea kertaa viikossa niiden sisältämien epäpuhtauksien vuoksi, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti hedelmällisyyteen.

Suosi värikkäitä ruokia

Lautaselle kannattaa valita sateenkaaren värisiä ruokia, sillä värikkäät hedelmät ja vihannekset sisältävät tärkeitä antioksidantteja. Myös mausteiden, kuten kurkuman ja inkiväärin lisääminen on suotavaa.

Syö vihreitä lehtivihanneksia

Vihreät lehtivihannekset ovat mainio foolihapon sekä kuidun lähde. Nämä tukevat hormonitasapainoa. Lehtivihanneksia kannattaa lisätä keittoihin, smoothieihin ja mehuihin. 

Älä kiirehdi syödessä

Ruoan sulaminen alkaa jo suussa. Tämän vuoksi liian nopea ahmiminen voi vähentää ravinteiden imeytymistä. Rauhassa syöminen ehkäisee myös yleensä ylensyömistä. Keho ehtii kertoa ajoissa, että on täynnä eikä tule ahmittua liikaa.

Syö kauden ruoka-aineita

Kauden ruoka-aineissa ravinteet ovat usein paremmin tallessa, koska ne kasvavat luonnon kiertokulun mukaan ja ovat tuoreita. Kauden mukaan syödessä tulisi kylminä aikoina syödä lämpimiä ruokia ja keväällä sekä kesäisin vähemmän valmistettuja ja kevyempiä ruokia.

Ota vitamiinilisiä tarvittaessa

Tietyt vitamiinit ja kivennäisaineet voivat lisätä raskauden mahdollisuutta tukemalla hormonitasapainoa sekä terveiden munasolujen ja siittiöiden kehittymistä. Nykyajan ympäristöstä johtuen saamamme ravinto ei sisällä enää niin paljon vitamiineja tai mineraaleja kuin ennen, joten vitamiineja voi ottaa myös tablettien muodossa.

Syö mahdollisimman luonnollisia ruokia

Ruoat kannattaa valita mahdollisimman luonnollisina sekä vähän käsiteltyinä. Valitse lautasellesi täysjyväriisiä, kvinoaa, hirssiä, tattaria, ruista ja kauraa. Nämä ovat hyviä B-vitamiinien sekä mineraalien lähteitä.

Lähde: Dailymail

 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme