Mainos
Mainos

Suuri merkitys ravintolakokemukseen: "Tarjoilijoita ei arvosteta Suomessa tarpeeksi"

Moni pitää tarjoilijan työtä yhä niin sanottuna läpikulkuammattina, pohtii Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomari Janne Marin.

Vuoden Tarjoilija -kilpailun päätuomarina toimiva, itsekin tarjoilijana, hovimestarina ja ravintolapäällikkönä työskennellyt Janne Marin kertoi Makuja.fi-sivustolle hyvän tarjoilijan tunnusmerkit. Marinin mukaan Suomen ravintoloista löytyy runsaasti ammattitaitoista salihenkilökuntaa ja kiinnostus tarjoilijan ammattia kohtaan on kasvussa. Mutta arvostetaanko tarjoilijoiden ammattikuntaa kuitenkaan tarpeeksi?

– Aika yksikantaan voi sanoa tuohon, että ei. Ei arvosteta. Tarjoilija on ollut Suomessa ikään kuin läpikulkuammatti. Tarjoilijan työtä on tehty samalla, kun on opiskeltu jotain muuta. Valitettavasti tämä leima varjostaa ammattia edelleen.

Vuoden Tarjoilija -kilpailu nostaa ammatin arvostusta

Alaa opiskelevat joutuvatkin Marinin mukaan tekemään hartiavoimin töitä, jotta tarjoilijan ammattitutkintoa tai ylipäätään ammattia arvostettaisiin.

– Valitettavasti tällä hetkellä tarjoilijoiden arvostus on aika vähäistä, mutta se kuitenkin kasvaa koko ajan.

Yksi tärkeä yritys kasvattaa tarjoilijoiden näkyvyyttä ja lisätä kiinnostusta ammattia kohtaan on jo kolmatta vuotta järjestettävä Vuoden Tarjoilija -kilpailu. Messukeskuksessa Kevätmessujen yhteydessä järjestettävät ravintola-alan suomenmestaruuskilpailut mittaavat osallistujien ammattitaidon ja avaavat väyliä ammatilliseen menestykseen. Kilpailut järjestää ELO-säätiö yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa.

– Nämä kilpailut herättävät ihmiset ajattelemaan, että tarjoilupuolellakin kilpaillaan ja vieläpä hyvistä palkinnoista. Haastamisen kautta pystytään nostamaan arvostusta ammattia kohtaan.

Tarjoilijan työ tärkeä osa ravintolakokemusta

Tarjoilutyön merkitystä osana ravintolakokemusta ei Marinin mukaan pidä vähätellä. Vaikka tarjoiltava ruoka olisikin kaikinpuolin täydellistä, voi huono palvelukokemus pilata tunnelman. 

– Ruoka on kaiken kaikkiaan se kulmakivi, mistä lähdetään. Tuotteen on oltava kunnossa. Mutta jos hyvän tuotteen lisäksi saa mitäänsanomatonta palvelua, tai ei palvelua lainkaan, niin kokemus jää vaisuksi.

Marinin mukaan ravintolaan lähdetäänkin usein ennen kaikkea sen kokonaiskokemuksen vuoksi.

– Varsinkin jos menet hieman korkeatasoisempaan ravintolaan, niin kyllähän se on se show, mitä menet katsomaan siellä. Hyvä tarjoilija on kuin näyttelijä teatterin lavalla. Koko salin henkilökunta luo ilmapiirin.  Sanoisin, että ruoan osuus kokonaiselämyksestä on noin 40-50 prosenttia ja hyvän salipalvelun vähintään puolet, Marin summaa.

Vuoden Tarjoilija on kolmivaiheinen asiakaspalvelun ja tarjoilutaitojen suomenmestaruuskilpailu. Kevämessuilla 26.-27.3. tittelistä taistelee 12 alan ammattilaista, joista 6 etenee finaaliin. Lue lisää kilpailusta ELO-säätiön sivuilta.

Äänestys

Saako tarjoilijoilta Suomessa hyvää palvelua?

Kyllä

Ei

Saako tarjoilijoilta Suomessa hyvää palvelua?

Kyllä 66%

Ei 34%

66%
34%
ääniä 1098 kpl

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme