Mainos
Mainos

Syksyn ehdottomat superruoat – lisää nämä ruokavalioosi heti

Syksyn pimetessä on viimeistään hyvä aika lisätä ruokavalioon vitamiini- ja kuitupitoisia herkkuja, jotka auttavat jaksamaan läpi talven.

Pimeys ja kylmyys saattavat houkutella tarttumaan kaupassa epäterveellisiin ruokavaihtoehtoihin, mutta herkutella voi myös terveellisesti. Lisää pastakastikkeeseen paprikaa ja salaattisi vaikkapa päärynää. Lue, mitä terveysetuja löydät syksyn ehdottomista piristäjistä!

Paprika

Paprikat ovat muutakin kuin värikäs lisä salaattikulhossa. Niissä on paljon tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja. Paprikan värillä ei ole väliä, sillä kaikissa paprikoissa on runsaasti A- ja C-vitamiineja, jotka auttavat immuunijärjestelmää suojautumaan syövältä ja parantamaan näkökykyä.

Paprikoiden beetakaroteeni puolestaan suojaa tietyiltä syöviltä ja madaltaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Paprikat sopivat täydellisesti hummukseen ja muihin dippeihin. Niitä voi myös tarjoilla täytettyinä tai ne voidaan grillata. Etkö pidä tomaatista? Paprikat voi myös soseuttaa pastakastikkeeseen tomaattien korvikkeeksi.

Omenat

Omenat kuuluvat kiinteänä osana moneen syksyiseen herkkuun, kuten vaikkapa omenapiirakoihin. Omenoissa on onneksi paljon kuitua – noin neljä grammaa per omena –, joten ne ovat avuksi myös painonpudotuksessa. Kuitu myös madaltaa aivohalvauksen riskiä sekä pahaa LDL-kolesterolia. Omenoissa on myös runsaasti antioksidantteja.

Helpoin tapa nauttia omena on pestä se ja syödä sellaisenaan. Omena sopii mainiosti esimerkiksi välipalaksi kuitupitoisuutensa vuoksi.

Kurpitsa

Halloweenin lähestyessä kurpitsoista kaiverretaan mitä pelottavimpia, mutta ne ovat myös ravintorikkaita tehopakkauksia. Niissä on paljon beetakaroteenia, jolla on syöpää ehkäiseviä ominaisuuksia. Jopa kurpitsan siemenissä on paljon terveyshyötyjä. Niissä on paljon aminohappoja ja runsaasti kaliumia, joten ne ovat hyvä välipala treenin jälkeen nautittavaksi.

Kurpitsat sopivat patoihin ja keittoihin tai vaikkapa smoothieisiin kanelin kanssa. Siemeniä ei todellakaan kannata unohtaa, sillä ne voi paahtaa välipalaksi tai lisätä salaattiin.

Päärynät

Myös päärynöissä on runsaasti kuitua – jopa 5,5 grammaa per hedelmä. Niissä on myös paljon kaliumia ja C-vitamiinia. Kuten omenoissakin, päärynöiden antioksidanttiset vaikutukset löytyvät niiden kuoresta ja ne voivatkin estää syöpää ja sydänsairauksia. Runsaskuituisuus auttaa pitämään olon kylläisenä, joten päärynä sopii omenan tavoin mainiosti välipalaksi.

Syö päärynä kuorineen, jotta saat siitä mahdollisimman paljon hyötyä terveydelle. Voit esimerkiksi paloitella päärynän ja heittää salaattiin makeutta tuomaan.


(MTV3)

Kokeile vaikkapa seuraavaa kurpitsakeittoreseptiä!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme