Mainos
Mainos

Syö näitä aamupalalla – 10 hyvää vaihtoehtoa

Aamupalalla olisi hyvä syödä ravintorikkaita ja vatsaystävällisiä ruokia, jotka eivät ärsytä tyhjää vatsaa. 

Monet hapokkaat ruoat, kuten sitrushedelmät, ärsyttävät tyhjää vatsaa. Ne voivat näin ollen aiheuttaa erilaisia vaivoja, kuten närästystä. Aamupalaksi kannattaa valita vatsalle lempeä vaihtoehto, joka pitää nälän poissa lounaaseen asti. 

Bright Side -sivusto listasi 10 ruokaa, jotka ovat loistavia aamupaloja! 

Kaurapuuro

Kaura tekee vatsaan ikään kuin suojaavan kalvon, joka suojaa suolahapon haittavaikutuksilta. Kaura sisältää myös liukenevia kuituja, jotka auttavat alentamaan kolesterolia.

Tattari

Tattari tehostaa ruoansulatusta hellävaraisesti. Tämän lisäksi se sisältää runsaasti proteiinia, rautaa ja vitamiineja.

Maissipuuro

Maissipuuro auttaa poistamaan kehosta myrkkyjä sekä raskasmetalleja. Se myös pitää kylläisenä pitkään ja normalisoi suoliston bakteerikantaa.

Vehnänalkiot

Vain kaksi ruokalusikallista vehnänalkioita sisältävät 15 prosenttia päivittäisestä E-vitamiinin saantisuosituksesta ja täyden määrän foolihappoa. Ne myös auttavat ruoansulatusta toimimaan.

Kananmuna

Tutkijat ovat selvittäneet, että syömällä kananmunia aamupalaksi voi merkittävästi pienentää päivittäistä kalorimäärää.

Vesimeloni

Vesimelonin syöminen tyhjään vatsaan antaa keholle runsaasti nestettä. Se on myös hyväksi sydämen sekä silmien terveydelle, koska se sisältää runsaasti lykopeeniä.

Mustikat

Mustikoiden on tutkittu parantavan muistia ja säätelevän verenpainetta sekä aineenvaihduntaa. Erityistä hyötyä saat mustikoista saat nauttimalla ne heti aamusta.

Hiivaton täysjyväleipä

Hiilihydraatit ovat tärkeitä keholle. Paras aika syödä leipää on aikaisin aamusta. Leipää valitessa kannattaa ottaa sellainen, jossa ei ole käytetty hiivaa ja se on leivottu täysjyvästä.

Pähkinät

Pähkinät ovat mainio aamupala, koska ne tehostavat ruoansulatusta ja normalisoivat vatsan pH-arvoa.

Hunaja

Hunaja auttaa kehoa heräämään aamulla. Sen on todettu vaikuttavan aivojen aktiivisuuteen sekä nostavan hyvän mielen hormonin, eli serotoniinin, määrää kehossa.

Lähde: Bright Side

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme