Mainos
Mainos

Syö terveellistä ja eettistä lihaa – tämä on paras valinta

Haluatko syödä vähärasvaista ja ravintorikasta lihaa, mutta eettisyys mietityttää. Tässä ratkaisu!

Poronliha on yksi terveellisimmistä lihoista mitä voit pistää lautaselle. Se on mureaa ja maukasta, ja sopii myös allergisille. Poro elää vapaana luonnossa syöden kesän aikana montaa sataa eri kasvia, mikä takaa lihaan erinomaisen riistan maun.

Paljon proteiinia, vähän rasvaa

Finelin tilastojen mukaan vapaana laiduntaneen poron liha sisältää rasvaa reilusti vähemmän kuin perinteisten tuotantoeläinten liha, sianlihaan verrattuna jopa puolet vähemmän. Suurin osa poronlihan rasvasta muodostuu ihmisille tarpeellisista tyydyttymättömistä öljyhapoista, joiden on todettu alentavan pahanlaatuista kolesterolia.

– Poronlihassa on erityisen paljon proteiinia, Sanni Nieminen Jaakkolan porotilalta kertoo Makuja.fi-sivustolle.

Proteiinia poronlihassa on lähes 70 prosenttia. 

–Vähärasvaisuus ja lihan mureus tekevät lihasta erinomaisen, Nieminen opastaa.

Apua anemiaan

Monen yllätykseksi lihassakin voi olla paljon erilaisia ravintoaineita. Poronlihassa on enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita kuin perinteisten tuotantoeläinten lihassa.

Rautaa poronliha sisältää runsaasti, ja sitä suositellaan erityisesti raudanpuutteesta kärsiville. Raudan imeytymistä auttaa myös poron kasvisravinnolle tyypillinen korkea C-vitamiinipitoisuus. Naisen päivän raudan tarve täyttyy 220 grammalla, miehen 140 grammalla poronlihaa. Naudanlihaa naisten tulisi vastaavasti syödä 350 grammaa, miesten yli 200 grammaa päivässä.

Kotimaista lihaa

Syömällä kotimaista poronlihaa tuet suomalaisia yrittäjiä ja lähiruoan tuotantoa.

Tuoreen poronlihan sesonkiaika sijoittuu lokakuusta joulukuuhun, muina aikoina poronlihaa myydään pakasteena. 

KOKEILE HERKULLISIA PORORESEPTEJÄ:

Laura Matilainen, laura.matilainen(at)mtv.fi

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme