Mainos
Mainos

Syöthän tarpeeksi kuitua? Suojaa myös tältä sairaudelta

Nyt viimeistään olisi syytä tarkistaa, että ruokavalio on kuitupitoinen – uuden tutkimuksen mukaan kuidut suojaavat vakavalta taudilta.

Kuitupitoinen ruoka on tunnetusti terveellistä, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan runsaskuituinen ruokavalio suojaa myös munuaissyövältä.

Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistu tutkimus kertoo, että ruokavaliostaan noin 17 grammaa kuitua tuhatta kilokaloria kohden saaneilla ihmisillä oli 19 prosenttia pienempi riski sairastua munuaissyöpään kuin niillä, jotka saivat kuitua vähemmän. Kuitu saattaa estää syöpää aiheuttavien myrkkyjen pääsyn munuaisiin suoliston kautta.

Kuitua olisi hyvä saada ravinnosta vähintään 25 grammaa grammaa päivässä. Esimerkiksi yhdessä viipaleessa ruisleipää on kuitua noin 2–3 grammaa. Runsaasti kuitua on myös esimerkiksi valkoisissa vihanneksissa, kuten perunassa ja kukkakaalissa.


(MTV3)

Lähde: Men's Health


LUE MYÖS:

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme