Mainos
Mainos

Syötkö riittävästi näitä ruokia? Elintärkeitä aivoille – parantavat muistia ja keskittymiskykyä

Tiettyjen ruoka-aineiden on todettu tekevän hyvää aivoille.

Pätkiikö muisti, väsyttääkö tai tuntuuko keskittyminen vaikealta? Joidenkin ruoka-aineiden on todettu tekevän erityisen hyvää muun muassa näille toiminnoille.

Daily Mail listasi kuusi ruoka-ainetta, jotka parantavat muun muassa keskittymistä, muistamisesta ja jopa älykkyyttä. Saatko niitä riittävästi ravinnostasi?

1. Lohi

Kala, erityisesti lohi, sisältää rutkasti omega-3-rasvahappoja, joiden on tutkittu vaikuttavan positiivisesti oppimiseen, muistamiseen ja älykkyyteen. Lohesta saa myös elintärkeäitä B-vitamiineja.

2. Kurpitsansiemenet

Kurpitsansiemenistä saa magnesiumia ja sinkkiä. Magnesium auttaa hermoimpulssien kulkua kehossa. Sinkki on tärkeä kognitiivisten toimintojen ylläpitämisen kannalta.

3. Kananmuna

Keltuaiset sisältävät koliinia, joka on välttämätön ravintoaine aivoille. Koliinia tarvitaan myös hermoston kenties tärkeimmän välittäjäaineen, asetyylikoliinin, tuottamiseen. Kananmunista saa myös B-vitamiineja ja rautaa.

4. Merilevä

Japanilaisessa keittiössä paljon käytetty merilevä on loistava mineraalien, erityisesti jodin, lähde.

5. Tumma suklaa

Suklaa sisältää paljon flavonoideja, magnesiumia, rautaa ja sinkkiä. Suklaan on lisäksi jopa todettu ehkäisevän Alzheimerin tautia. Suklaana kannattaa kuitenkin suosia sokerittomia, tummia laatuja, joissa on vähintään 70 prosenttia kaakaota. Raakasuklaa on erittäin hyvä vaihtoehto!

6. Mustikat

Tiesitkö, että mustikoiden sisältämä polyfenoli ehkäisee tulehduksia ja suojelee oksidatiiviselta stressiltä, jonka tunnetaan aiheuttavan jopa syöpää ja sepelvaltimotautia.

 

Lähde: Daily Mail

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme