Mainos
Mainos

Syötkö stressiisi? Taltuta epäterveellinen tapa näillä vinkeillä

Kukista hallitsematon napostelu helpoilla vinkeillä. Tarvitset vain päättäväisyyttä ja motivaatiota.

Lohturuoka saattaa tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta, kun mieliala ei ole korkeimmillaan, mutta teet vain kehollesi hallaa ja olosi jopa pahenee. Stressisyöminen voi vaikuttaa suuresti painonpudotukseen ja kykyyn ylläpitää painoa terveellisissä lukemissa. Onkin tärkeää ymmärtää, ettei syöminen paranna ahdistuksen tai surun lähdettä.

Kokeile seuraavia vinkkejä, jotta pääsisit eroon stressisyömisestä:

1. Muista, että sinä päätät. Jos sinusta tuntuu, ettei sinulla ole päätösvaltaa syömisistäsi, ei sinulla olekaan. Mutta todellisuudessa olet ainoa ihminen, jolla on valta muuttaa tätä käsitystä. Kun ymmärrät, että turvaudut pikaruokaan tai makeisiin lohtua saadaksesi, pystyt myös palauttamaan vallan itsellesi.

2. Älä napostele television edessä. Olet varmasti kuullut tämän ennenkin, mutta tottuminen television ääressä herkutteluun on monelle yksi isoimmista syistä siihen, miksi paino nousee ja olo on kurja. Ei ole paras tunne, kun huomaa syöneensä epähuomiossa pussillisen perunalastuja, vaikka piti syödä vain kourallinen. Jos television katselu ja napostelu kulkevat kodissasi käsi kädessä, tee tietoinen päätös sen lopettamiseksi. Jos et millään pysty lopettamaan turhaa napostelua kokonaan, vaihda syömiset edes johonkin terveellisiin vaihtoehtoihin, kuten hedelmiin, marjoihin tai vihannespaloihin.

3. Kirjoita ruokapäiväkirjaa. Ruokapäiväkirjan ylläpitäminen voi tuntua vaivalloiselta, mutta jo parin päivän päästä huomaat sen hyödyt. Kun kirjoitat ylös kaiken, mitä syöt, joudut ottamaan myös vastuun kaikesta siitä, mitä elimistöösi laitat. Kun huomaat, miten paljon olet syönyt tyhjiä kilokaloreita, lopetat tuon epäterveellisen tavan myös todennäköisemmin.

4. Hävitä ongelmaruoat. Jos tahdonvoimasi ei riitä sanomaan ei epäterveellisille ruoilla, on aika hävittää ne kokonaan keittiöstä. Kun hävität syylliset, loppuu päämäärätön napostelu väkisinkin ja tartut johonkin terveellisempään.

5. Kysy itseltäsi: "Olenko nälkäinen?" Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta tämä kysymys voi olla merkittävä. Ennen kuin kaivat ruoan esiin, mieti oletko todella nälkäinen vai saako joku erityinen mielentila sinut himoitsemaan ruokaa.

Kun olet saanut muutettua suhtautumistasi ruokaan, voit tehdä ruoanlaitosta nautinnon. Kokeile näitä reseptejä:

(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Fitsugar

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme