Mainos
Mainos

Syy, miksi aamupalaa ei koskaan kannata jättää väliin – yllättävän suuret vaikutukset

Aamun kiireessä saattaa helposti napata vain kupin kahvia ja nopeasti jotakin pientä, kun päivällä tulee syötyä keskikokoinen lounas ja illalla ajan kanssa päivän suurin ateria. Kuitenkin kokoajan lisääntyvät tutkimustulokset suosittelevat, että annoksien kokojen tulisi olla juuri päinvastoin: suurin ateria tulisi syödä aamulla ja pienin illalla, jos ollenkaan.

Uusi amerikkalainen tutkimus seurasi yli 50 000 pohjoisamerikkalaista aikuista seitsemän vuoden ajan. Tuloksissa selvisi, että osallistujat, jotka söivät suurimman ateriansa aamulla oli todennäköisemmin matalampi painoindeksi kuin henkilöillä, jotka söivät suurimman ateriansa illalla tai lounas-aikaan. Aamulla syödyt kilokalorit antavat aineenvaihdunnalle aikaisen startin, joka ehkäisee myös liikalihavuutta.

Tutkimuksen tulosten mukaan säännöllinen aamupalan syöminen yhdistettiin parempaan painonhallintaan, jos vertailukohteena oli aamupalan syömättä jättäminen. Tuloksissa kaikista matalin painoindeksi oli henkilöillä, jotka eivät syöneet päivällistä ollenkaan. Nämä henkilöt siis paastosivat vähintään 18 tuntia lounaan jälkeen.

Poikkeuksellinen tutkimusryhmä

Tutkimus oli Kaliforniassa sijaitsevan Loma Linda University School of Public Health yliopiston tutkijoiden tekemä, ja se julkaistiin tämän vuoden heinäkuussa. Tuloksia tulee kuitenkin tarkastella myös kriittisesti, sillä tutkimus oli havainnollinen ja kaikki osallistujat olivat uskonnollisen adventtikirkon jäseniä, jotka tyypillisesti ovat terveitä eivätkä käytä päihteitä. Jopa puolet tutkimukseen osallistuneista olivat kasvissyöjiä.

Kuitenkin huomion kiinnittämisellä ruokamääriin ja ruokailuaikoihin yhdistettynä paastoihin voi olla monia hyötyjä. Yksi tuoreen tutkimuksen tutkijoista, Hana Kahleova kertoo, että insuliini ja tietty hormoni, jota keho käyttää sokereiden ja hiilihydraattien prosessointiin ja glukoosin varastointiin, ovat toimintansa huipussa juuri aikaisin aamulla. Sen seurauksena keho pystyy käyttämään helpoiten ravintoaineita energian lähteenä.

Lisätutkimuksia vielä tarvitaan, mutta myös muut pienemmät ihmisillä ja eläimillä tehdyt tutkimukset osoittavat samaan suuntaan: painonhallinnassa kannattaa kiinnittää huomiota myös kelloon ja ruokailuaikoihin, ei pelkästään kilokaloreihin.

Esimerkiksi myös Amerikan Heart Association on painottanut ruokailujen ajoitusta sydänsairauksien riskien, kuten korkean verensokerin ja korkean kolesterolin vähentämisessä.

Myös kymmenillä ylipainoisilla naisilla tehdyssä Tel Avivin Medical Centerin tutkimuksessa selvisi, että naiset, jotka söivät suuren aamupalan, keskikokoisen lounaan ja pienen illallisen laihtuivat kaksi ja puoli kertaa enemmän kuin pienen aamupalan, keskikokoisen lounaan ja suuren illallisen syöneet naiset. Molemmat tutkimusryhmät söivät saman verran kilokaloreita ja laihtuivat tutkimuksen aikana.

***

Aamupalaksi sopii hyvin esimerkiksi mansikkainen smoothie!


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme