Mainos
Mainos

Tällaisia terveysvaikutuksia kalan syönnillä on

Vanha kansa kehotti "syömään särkeä, sillä se kasvattaa järkeä". Toivottavasti kuuntelit isoäitisi neuvoa, sillä kalan syönti todella parantaa aivojen toimintaa ja voi lisäksi muun muassa pidentää ikää.

Viidessä Euroopan maassa viime vuonna toteutettu Beneris-tutkimus vahvistaa, että kalaa kannattaa valita nykyistä useammin lautaselle. Kalasta on terveyshyötyä kaikenikäisille.

Kalan terveysvaikutusten takana ovat erityisesti hyvät omega-3-rasvahapot ja D-vitamiini. Parhaita ja suositeltavia omega-3-rasvahappojen lähteitä ovat lohi, kirjolohi ja pienikokoiset silakat. Beneris-tutkimuksen vakuuttavin näyttö on kalaruoan hyödyistä sydänterveydelle.

– Kalansyönnistä on etua kaikenikäisille. Sen hyödyt tulevat parhaiten esille iän karttuessa, kun sydäntautiriski nousee. Kalansyönnin edut näkyvät selvimmin vältettyinä sydän- ja verisuonisairauksina, kertoi tutkija Olli Leino Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta syksyllä.

Ehkäisee sokeutumista

Syksyllä julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan omega 3 -rasvahappojen saanti ehkäisee ikääntymisen myötä tulevaa sokeutumista.Harvardin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että omega 3-pitoisten rasvaisten kalojen syönti ennaltaehkäisee ikääntymisen myötä tulevaa silmäpohjan rappeutumista, joka johtaa vähitellen sokeutumiseen. Runsaasti omega 3 -rasvahappoja sisältävät muun muassa lohi ja tonnikala.

Yliopiston tutkijat todistivat, että jo yksi tai kaksi kala-annosta viikossa voi vähentää vanhempien naisten sokeutumisriskiä jopa 42 prosenttia. Tutkimuksen johtajan, tohtori William Christenin mukaan tämä tuntuu pätevän erityisesti tummempiin kaloihin.

– Riski väheni erityisesti naisilla, jotka söivät purkkitonnikalaa ja tummia kaloja, kuten lohta.

Pidentää elinikää ja suojaa diabetekselta

Marraskuussa julkaistun espanjalaistutkimuksen mukaan kalan syönti voi vähentää huomattavasti riskiä sairastua diabetekseen. Kalansyönti yhdistettynä välimerelliseen ruokavalioon voi tutkijoiden mukaan myös pidentää elinikää usealla vuodella.

Tutkijoiden mukaan kalan syönti vaikuttaa terveyteen positiivisesti, koska sen omega-3 –rasvahapot parantavat insuliiniherkkyyttä.

Parantaa aivotoimintaa ja antaa D-vitamiinia

Kala on tärkein välttämättömien rasvahappojen lähde. Kalan rasvalla on keskushermoston kehitystä edistävä ja ylläpitävä vaikutus. Kalasta saatavat DHA-rasvahapot ovat erityisen tärkeitä kehittyvälle sikiölle, joten raskaana olevan naisenkin kannattaa syödä kalaa kahdesti viikossa.

Runsaan omega-3-rasvahappopitoisuuden lisäksi kala on ylivoimaisesti paras luonnollisen D-vitamiinin lähde. Lähes kaikki kalat sisältävät paljon hyvin imeytyvää D3-vitamiinia.

Petra Kiiski/ MTV3

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme