Mainos
Mainos

Tämä jokaisen täytyy tietää kaupan pikapuuroista ennen niiden syömistä

Puuroa aamupalaksi? Kiinnitä huomiota suositun aamiaisherkun ravintoarvoihin. 

Suomalaiset ovat hulluna puuroon ja varsinkin täysjyväpuuroja pidetään oikeana terveystuotteena. Puurot, erityisesti kaura-, ruis-, ohra- ja useamman viljan puurot sisältävät runsaasti kuituja. Täysjyväviljan on todettu tekevän hyvää suoliston bakteereille, alentavan verenpainetta ja diabetesriskiä.

Ei ole kuitenkaan aivan sama millaisista hiutaleista puuron valmistaa. Kiireessä pikapuurohiutaleet ovat näppäriä ja valmistuvat tavallisia hiutaleita nopeammin. Niiden ravintoarvot saattavat kuitenkin yllättää negatiivisesti.

Ole tarkkana: Pikapuuron ravintoarvot kannattaa tarkistaa, jos haluaa välttyä ostamasta sokeripommia. Jopa viidesosa pikapuurosta voi olla sokeria. 

Vuonna 2015 Kuluttaja-lehti vertaili Suomessa myytäviä pikapuuroja. Ensinnäkin niiden kilohinta saattoi nousta jopa 14-kertaiseksi.

Pikapuurot voivat olla sokeripommeja

Tarkempi tarkastelu osoitti myös usean puuron oikeaksi sokeripommiksi. Osassa puuroista oli myös suolaa yli suositusten. Lisäksi monissa pikapuuroissa on aikuiselle ihmiselle liian vähän energiaa, jos se nautitaan aamupalaksi. .

Toki tavallisistakin hiutaleista valmistetun aamupuuron terveellisyys riippuu siitä, nauttiiko sen yleensä maidon vai hillovuoren kanssa.

Jos maustamaton puuro tympäisee, kannattaa puuroa virittää esimerkiksi tuoreilla marjoilla, hedelmillä, pähkinöillä ja siemenillä.

Lisäksi kannattaa kokeilla välillä vaihtelun vuoksi tuorepuuron valmistamista tai puurohiutaleiden pyöräyttämistä aamu-smoothien joukkoon.

***

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme