Mainos
Mainos

Tämä voi olla seuraus kasvisruokavaliosta

Vihreä ruokavalio saattaa jättää sinut ilman tuiki tärkeää B12-vitamiinia, kertoo uusi tutkimus.

Journal of Agricultural and Food Chemistry -lehdessä julkaistu tutkimus selvitti, että kasviksiin perustuva ruokavalio saattaa jättää nauttijansa ilman B12-vitamiinia.

B12-vitamiinia saa esimerkiksi maidosta, kananmunista. lihasta ja kalasta. Tämä tarkoittaa sitä, ettei vegaani tai tiukasti kasvisruokavaliota noudattava henkilö välttämättä saa tarpeeksi tätä ihmiselle tärkeää vitamiinia.

B12 on tärkeä vitamiini muun muassa uusiutuville soluille. Se auttaa hajottamaan homokysteiiniä, joka on aivojen surkastumiseen ja sydänsairauksiin liitetty aminohappo. B12-vitamiini auttaa myös muodostamaan veren punasoluja. Vitamiinin puute voi aiheuttaa pernisioosia anemiaa, jonka seurauksena energiatasot laskevat. Hoitamattomana tauti voi johtaa kuolemaan.

Jotta myös vegaanit ja vegetaristit saisivat tarpeeksi B12-vitamiinia, kannattaa heidän turvautua esimerkiksi vitamiinivalmisteeseen.


(MTV3)

Lähde: Men's Health

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot