Mainos
Mainos

Tämän vuoksi aamiainen laihduttaa

Tutkimukset osoittavat, että aamiaisen väliin jättäminen voi kasvattaa lihomisen riskiä jopa 450 prosenttia. Lue kolme syytä, miksi aamiaista ei missään nimessä kannata jättää väliin.

Monet laihduttajat erehtyvät pitämään aamiaisen väliin jättämistä hyvänä painonpudotustaktiikkana. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että väliin jätetystä aamiaisesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos kaloreita ei tule syötyä aamulla, syödään ne luultavasti moninkertaisena pitkin päivää verensokerin ollessa alhaalla ja naposteluhimon katossa.

Tässä kolme syytä, miksi aamiainen kannattaa syödä

1. Aineenvaihduntasi herää

Jos jätät väliin päivän ensimmäisen aterian, aineenvaihduntasi hidastuu säästääkseen kehon energiaa. Toisin sanoen elimistösi ei polta kunnolla kaloreita, jos aineenvaihdunta ei pääse käynnistymään. Vain syömällä voit siis laihtua! Tutkimusten mukaan aamupalan syövät ihmiset myös harrastavat todennäköisemmin säännöllisesti liikuntaa.

2. Proteiinit vähentävät makeanhimoa

Myös aamupalan laadulla on väliä. Järkikin jo sanoo, ettei aamupalaksi kannata valita herkullista donitsia tai muuta hiilihydraattipitoista kaloripommia. Sen sijaan aamiaiseen kannatta ujuttaa mahdollisimman paljon proteiinia, joka pitää sinut kylläisenä. Syö esimerkiksi jogurttia, täysjyvää tai kananmunaa, jotka antavat sinulle energiaa ja pitävät makeanhimon loitolla.

3. Kuidut pitävät nälän loitolla ja vatsan litteänä

Täysjyvästä valmistetut murot tai hedelmät ovat hyviä aamiaisvalintoja, koska ne sisältävät paljon kuitua. Kuitu pitää sinut kylläisenä pidempään, jolloin riski naposteluun aamiaisen ja lounaan välillä pienenee. Riittävä kuitujen saanti estää myös vatsaasi turpoamasta, joten pallomahan sijaan sinulla on litteä vatsa.

TV-kokki Aki Wahlmanin aamiaisreseptit

Lähde: Health.com

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme