Mainos
Mainos

Tankkaa näitä ruokia – saat kauniimmat kädet ja kynnet

Herkästi katkeilevat kynnet ja rispaantuneet kynsinauhat ovat yleinen ongelma, mutta niitä pystyy kuitenkin välttämään syömällä esimerkiksi runsaasti c-vitamiinia ja linssejä.

Proteiinit

Kynnet rakentuvat proteiineista, joten ne vaativat niitä runsaasti ollakseen kauniit ja vahvat. Kannattaakin hoivata kynsiään syömällä esimerkiksi linssiä, papuja tai lihatuotteita.

Rauta

Rauta on veren hyvä ystävä ja myös vahvat kynnet kaipaavat paljon rautaa. Ruokavalioon kannattaakin tankata esimerkiksi papuja, kurpitsansiemeniä, äyriäisiä ja pinaattia.

C-vitamiini

C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä kehoon, joten kannattaa lisätä ruokavalioon myös paljon C-vitamiinia sisältäviä tuotteita. Näihin lukeutuu muun muassa paprika, appelsiini ja kiivi. C-vitamiini pitää myös kynsinauhat paremmassa kunnossa.

B-vitamiini

B-vitamiini on tärkeää solujen hyvinvoinnissa, joten B-vitamiinien saaminen on vanhojen kynsien lisäksi hyvä lisä myös hiusten kasvulle. Useat raaka-aineet sisältävät paljon B-vitamiinia, näihin lukeutuu banaani, kananmunan keltuainen, soijapavut, vehnäalkiot sekä pähkinät. B-vitamiinit auttavat myös prosessoimaan kehossa esiintyviä sokereita ja rasvoja.

Mineraalit

Mineraalit antavat voimaa luille ja tietenkin samalla myös kynsille. Saadakseen hyödyllisiä mineraaleja kannattaa syödä esimerkiksi ruskeaa riisiä, täysjyvää, punajuuria ja manteleita.

Tulokset eivät tietenkään näy aivan heti, joten kyseisiä raaka-aineita kannattaa nautiskella runsaasti ja säännöllisesti.

Lähde: Fit Sugar

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme