Mainos
Mainos

Tärkeä ravintoaine jää usein varjoon – saathan tarpeeksi?

Pehmeät rasvat ovat terveyden kannalta todella tärkeitä, ja monella esimerkiksi kalansaanti jää usein suosituksia alhaisemmaksi.

Lukuisat tutkimukset ovat todistaneet omega-3-rasvahappojen terveellisyydestä, joten niiden saannista tulisi huolehtia. Rasvaiset kalat ovat erinomainen omega-3-rasvahappojen lähde, mutta mikäli kala ei maistu, saa tarvittavia rasvoja myös kasvikunnan tuotteista. 

Jos et syö kalaa, lisää ruokavalioosi esimerkiksi pellavansiemeniä ja saksanpähkinöitä. Pellavansiemeniä on helppo laittaa esimerkiksi kasviskeiton tai aamusmoothien joukkoon, saksanpähkinät taas ovat täydellinen välipala iltapäivän pieneen nälkään.

Myös pavut ja soijatuotteet, kuten tofu, sisältävät omega-3-rasvahappoja. Suosi siis papuruokia ja keitä vaikka syksyinen papupata. 

Ruoanlaitossa rasvana kannattaa suosia öljyä. Esimerkiksi oliiviöljy on erinomainen omega-3-rasvahappojen lähde. Lorauta oliiviöljyä myös salaatin päälle kastikkeeksi. 

Vihanneksista kannattaa kokeilla kauden herkkua, talvikurpitsaa, joka sopii niin keittoihin kuin pastaruokiinkin.

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme