Mainos
Mainos

Tästä syystä jäät koukkuun sipseihin, kekseihin ja limuihin!

Useat sipsit, keksit, murot ja juomat sisältävät ainesosia, joiden ansiosta niitä tekee kerta toisensa jälkeen mieli. Kuluttajan koukuttamiseen tarvitaan monia ovelia niksejä.

New York Timesin tutkiva journalisti Michael Moss on kirjoittanut amerikkalaisesta ruokateollisuudesta teoksen Salt, Sugar, Fat, jossa on tutkittu menestyksekkäiden jättiyritysten vaikutuskeinoja kuluttajiin.

1. Tutkimukset

Valmistajien täytyy jatkuvasti tietää, kuinka ihmiset reagoivat mihinkin tuotteisiin.

Lay's-sipsejä valmistavalla Frito-Lay:lla on viidensadan tutkijan tiimi parantamassa tuotteita jatkuvasti. He testaavat muun muassa, kuinka sipsit saadaan rouskumaan suussa paremmin ja kovempaa. Samainen yritys on muun muassa käyttänyt useita kallista simulaattoria, jonka avulla tutkittiin, kuinka sipsit saadaan rouskumaan paremmin. Erään tutkimuksen mukaan ihmiset valitsivat parhaimmiksi sipseiksi sellaiset, jotka rouskuivat äänekkäimmin.

Coca Cola -yhtiö tutki ihmisten ruokakauppakäyttäytymistä vuonna 2005 ja sen avulla selvisi, että ihmiset etenevät kaupoissa yleensä vastapäivään. Täten virvoitusjuomat löytyvät kaupoista yleensä aivan heti kauppareissun alkaessa etuoikealla sekä myös oikealla puolella, mutta taaempana.

Kuluttajalle on tärkeää, että juomat maistuvat hyvältä. Useimmat valmistajat kuitenkin pohtivat enemmän sitä, kuinka he saavat ihmiset ostamaan tuotteensa uudelleen ja uudelleen. Coca Cola -yrityksessä työskentelevät tutkijat säätelevät Coca Cola -juoman makua, niin että se on omalaatuinen, mutta myös helposti unohdettava. Tutkimusten mukaan kielessä olevat makunystyrät kyllästyvät liian voimakkaisiin makuihin. Makeisten valmistaja Cadburyn tutkijat testasivat jopa 61 erilaista koostumusta saadakseen aikaiseksi koukuttavan kirsikan ja vaniljan makuisen Dr. Pepper -juoman.

2. Suola

Suola aiheuttaa riippuvuutta samankaltaisilla tavoin kuten esimerkiksi tupakan poltto tai jopa huumeiden käyttö.

Sokeri on sellainen maku, josta kaikki pitävät lapsesta lähtien, suolan makuun täytyy taas tottua. Alle kuusikuukautta vanhat lapset, joille annetaan suolalla maustettuja ruokia pitävät loppujen lopuksi enemmän suolatuista ruuista, kuin sellaisista joissa ei ole lainkaan suolaa. Tutkimuksen mukaan taas lapset, jotka eivät olleet maistaneet suolattuja ruokia ennen kuin täyttivät puolivuotta, eivät pitäneet suolaisista ruuista.

Etenkin Yhdysvalloissa myynnissä olevat tuotteet saattavat hyvinkin sisältää jopa yhden päivän suositusmäärän verran suolaa. Muun muassa amerikkalaismarkkinoilta löytyvä kalkkunan makuinen Hungry Man -valmislounas sisältää natriumia kahden päivän suosituksen verran. Osa Doritos-sipsipusseista sisältää kolme kertaa enemmän suolaa kuin tavallinen sipsipussi.

3. Sokeri

Useat tuotteet makeutetaan fruktoosilla sakkaroosin sijasta. Fruktoosi hajoaa hitaammin ja täten kyseiset tuotteet säilyvät tuoreena pidempään. Fruktoosi on sakkaroosia makeampaa ja sitä tarvitsee käyttää vähemmän kuin tavallista sokeria. Näin ollen valmistajat voivat väittää tuotteissa käytettävän vähemmän sokereita.

Ihmiset pitävät sokerin mausta automaattisesti, joten valmistajat lisäävät sokeria lähestulkoon mihin tahansa. Sitä löytyy muun muassa tomaattikastikkeista. Yhdysvalloissa myynnissä oleva Apple Jack -niminen muropaketti sisältää lähes 43 prosenttia sokeria. American Heart Association -yhdistys suosittelee, että naiset nauttisivat päivän aikana vain noin viisi teelusikallista sokeria. Puolet kyseisestä suosituksesta täyttyisi juomalla yhden Coca Cola -tölkin.

4. Rasva

Samalla tavalla kuin suolakin, niin myös rasva on riippuvuutta aiheuttavaa. Kielen makunystyrät eivät varsinaisesti reagoi rasvan makuun millään tavoin, mutta vuonna 2010 ilmestyneen tutkimuksen mukaan rasvojen syöminen aiheuttaa aivoissa samankaltaisia reaktioita, kuin esimerkiksi kokaiini. Valmistajien tuotteet sisältävät runsaasti rasvoja, koska ne auttavat peittämään kitkeriä makuja. Rasvan käyttäminen pidentää myös tuotteiden käyttöaikaa.

300 grammaa perunalastuja sisältävässä Lay's-pussissa on lähes kahden päivän suositusmäärän verran rasvoja. Kaksi ruokalusikallista suklaista Philadelphia-tuorejuustoa sisältää neljäsosan päivittäisestä suosituksesta tyydyttyneitä rasvoja.

5. Kenelle maistuu?

Buzzfeed.comin mukana muun muassa Kraft Foods -yrityksen johdossa työskentelevä John Ruff ei juo makeita juomia taikka syö välipaloja, joita yritys runsaasti tuottaa. Suuren sipsivalmistajan leivssä työskenteleä Bob Lin välttää sipsien syömistä. Virvoitusjuomia kehittelevä Howard Moskowitz ei juo kyseisiä juomia lainkaan.

Lähde: Buzzfeed.com

(MTV3)

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot