Mainos
Mainos

Täydennä syksyn ruokavaliota näillä terveyspommeilla

Syksyn tullessa ja ilmojen kylmentyessä kannattaa ruokavalioon sisällyttää sellaisia raaka-aineita, jotka suojelevat ihoa syksyn vaikutuksilta!

Epicurious-sivuston haastattelema dermatologi Harold Lancer paljasti, mitä helppoja raaka-aineita kannattaa lautaselleen laittaa syksyn tullen.

Goji-marjat: Lancer kehuu goji-marjojen antioksidantteja, jotka auttavat vähentämään elimistön tulehduksia ja parantavat verenkiertoa. Kokeile goji-marjoja manteleiden kera välipalana tai aamiaispuuron päällä.

Tumma suklaa: Tummaa suklaata hehkutetaan uskomattomana antioksidanttien lähteenä, mutta harva tajuaa, että suklaan tulisi sisältää ainakin 70 prosenttia kaakaota, jotta siitä saisi tulehduksia estävät ja vapaiden radikaalien vaikutuksia torjuvat hyödyt. Hyvälaatuinen tumma suklaa voi sisältää myös runsaasti terveellisiä rasvoja.

Sardiinit: Sardiinit ovat Lancerin mukaan aliarvostettu, ikääntymistä ehkäisevä superfood. Lancer hehkuttaa sardiinien kalsium-, rauta-, kalium- ja CQ10-pitoisuutta. Lisäksi sardiineista saa paljon omega-3-rasvahappoja.

Rucola: Raaka rucola sisältää paljon entsyymejä, aminohappoja ja klorofylliä. Lisäksi siinä on biokaktiivisia yhdisteitä, jotka auttavat vähentämään elimistön tulehduksia.

Kypsentäminen vähentää ravinteiden määrää, joten kokeile vaikka lehtivihanneksia, avokadoa ja raakaa rucolaa sisältävää salaattia ja tee itse kastike. Testaa tämä ohje: kaksi osaa extra-neitsytoliiviöljyä, yksi osa balsamiviinietikkaa ja yksi osa miso-tahnaa. Näin saat salaatista runsaasti myös hyviä rasvoja rucolan sisältämien vitamiinien ja kivennäisaineiden lisäksi. Jos haluat salaatin olevan koko ateriasi, lisää joukkoon vielä jotain vähärasvaista proteiinia.

Lähde: Epicurious

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme